Det råder bistra ekonomiska tider och vinterdäck är inte direkt en bejublad extrautgift. Från och med 1 januari fram till 1 mars måste alla landets epa-traktorer, eller A-traktorer som de egentligen heter, ha vinterdäck i trafiken.
– För många yngre och deras föräldrar blir det här en väldigt kännbar utgift om de måste skaffa vinterdäck. Nya kan kosta flera tusen och risken finns att man inte har råd, säger Alfons Gustafsson, ekonomi- och marknadschef på Rogers däck.
Antalet A-traktorer i Sverige har mer än fördubblats på några år och antalet olyckor har ökat ännu mer. Det är en av orsakerna till att lagen nu ändras.
– Vi vill slå ett slag för trafiksäkerheten och samtidigt hjälpa de som har det tufft ekonomiskt. Därför skänker vi begagnade vinterdäck till epa-förare.
Varför just epa-förare och inte andra som har dåligt med pengar?
– Vi vill inte bara hjälpa unga utan även deras föräldrar, kanske ensamstående eller andra familjer som inte skulle ha råd med den här utgiften.
Däcken anses vara för slitna för personbilar och skulle i vanliga fall ha hamnat på återvinningen.
Är de trafiksäkra?
– Ja absolut, de har ungefär fem millimeters mönsterdjup och lagen kräver tre millimeter. En del firmor rekommenderar att man byter däcken tidigare på personbilar, men för epor, som kör i 30 km/h, duger det alldeles utmärkt.
Många yngre har hört av sig till Rogers däck, som har verkstäder i Uppsala, Sala och Tierp, och däcken delas ut i takt med att de tas av personbilarna.