Anders Gustafsson, vd för Volvo Personbilar Sverige och Johan Konnberg, elbilsspecialist för Volvo Personvagnar besökte GE Healthcare för överlämnandet av de nya elbilarna. Under tre år ska bilarna testköras som tjänstebilar för att sedan utvärderas.
Projektet med att framställa modellen, som är en helt eldriven bil utan koldioxidutsläpp, började 2009. Nu har ungefär 250 bilar levererats, varav cirka 100 finns i Sverige.
– Bilen har genomgått flera tester, till exempel krocktester och klimatets påverkan på batteriet. Nu ska vi bland annat se hur batteriets åldrande påverkar dess egenskaper, säger Johan Konnberg.
Margareta Tennander är en av GE Healthcares anställda som ska testköra. Hon ser fram emot att använda bilen.
– Jag tvekade inte en sekund till att vara med och utvärdera. Jag pendlar till och från Stockholm varje dag, så det ska bli intressant att se hur bilen klarar de sträckorna. Hittills har jag framför allt märkt att bilen är väldigt tyst, det är jätteskönt, säger hon.
Körsträckan för testbilen är som mest 150 kilometer. Därefter behöver batterierna laddas. Ronny Svensson, vd för Ynnor som specialiserar sig på tjänstebilar, är skeptisk till den nya elbilen.
– Visst, den är rätt trevlig att köra. Men jag ser den ärligt talat mest som ett reklamjippo. En bil som inte kan köra mycket mer än tio mil per dygn får en väldigt begränsad användning, det är en mycket liten köpargrupp som kan använda den. Pluginbilarna som lanseras nästa år tror jag däremot på. De är elhybridbilar med en dieselmotor som tar över när batteriet dör. På så sätt kan man köra miljövänligt utan att begränsas av körsträckan, säger han.
Enligt Ynnor är dieseldrivna tjänstebilar vanligast i dag. Siffrorna har ökat rejält på senare år: 2008 var knappt 30 procent av tjänstebilarna dieseldrivna. Nu ligger siffran på 60 procent. Etanolbilar är de som har tappat mest i popularitet, från 20 procent 2008 till 4,7 procent 2011.