– Det är lite som en audition till Idol, förklarar Erik Alenrud, ordförande för Entrepreneurs academy.
LÄS MER: Här är affärsänglarna
LÄS MER: Så här anmäler du dig till programmet
Föreningens två projektledare för Affärsänglarna, Kristofer Berg och Fredrik Heiding, ansvarar för att hitta hundra hågade entreprenörer bland studenter på Uppsala universitet och SLU. De hundra sållas fram genom att bedöma deras skrivna ansökningar.
Sedan är det dags för uttagningen till serien. Den kan bli tuff. Uttagningen filmas nämligen och kommer att ingå i serien som planeras att sändas på UNT:s webb i början av sommaren. På 45 sekunder ska deltagarna sälja in sin idé och sig själva för Affärsänglarnas jury, som består av fem lokala entreprenörer.
Men tröskeln för medverkan i serien har medvetet satts rätt lågt. Idén behöver inte vara helt färdigtänkt.
– Det kan räcka med att visa upp sig som en driven person. För den som har idéer är det här en bra chans att få feedback, säger Kristofer Berg.
Efter att juryn har sagt sitt återstår tolv deltagare till tv-serien. Förhoppningen hos Entreprenerus academy är att den ska öka viljan bland studenter att satsa på att driva eget.
– I grund och botten vill nog nästan alla vara entreprenörer, men få gör slag i saken, säger Fredrik Heiding.
Affärsänglarna är en lokal variant av tv-serien Draknästet, som senast sändes 2015 på TV8. Uppsalas affärsänglar är Thomas Sonesson, Maria Mattsson Mähl, Kaija Carlson, Magnus Hasselteg och John Lundqvist. Vinnaren får hjälp, till exempel genom rådgivning, att ta idén vidare.