– De evenemang vi satsar på ska vara av världsklass eller har potential att bli av världsklass. Och det känns som att de vi hjälpt under det här första året har varit det, säger Christer Svensson, regionchef på Nordea och ordförande för Världsklass Uppsala.
Under projektets första år har sex evenemang valts ut i tre kategorier: Vetenskap, Sport och Kultur. Förra årets kulturevenemang som Världsklass Uppsala satsade på var Gitarrfestivalen och Tuppfestivalen. Inom vetenskapsområdet fick en konferens om vågkraft och konferenser på SLU i samband med EU-ordförandeskapet stöd från projektet. Och på idrottssidan var det en beachvolleybollturnering på Vaksala torg och Storvreta innebandycup som fick hjälp av Världsklass Uppsala. Dessutom gick samarbetsprojektet in och stöttade årets upplaga av Uppcon.
– För oss handlar det om att marknadsföra Uppsala både lokalt, nationellt och internationellt i samband med de här evenemangen och om att hjälpa till att lyfta dem till en ännu högre nivå, säger Christer Svensson.
Men projektets budget är relativt liten, bara 3,6 miljoner kronor finns avsatta för året som kommer. Tanken är att andra aktörer ska driva evenemangen vidare och fortsätta utveckla dem efter att Världsklass Uppsala bidragit med sitt stöd.
– Det finns väldigt mycket kompetens inom den här satsningen och flera tunga beslutsfattare. Det är främst det vi kan erbjuda de evenemang vi samarbetar med även om det ibland också handlar om finansiellt stöd, säger Christer Svensson.