De rear redan före jul

Julrea - redan före jul? I Uppsala satsar många kläd- och skobutiker på särskilda julkampanjer i hopp om att locka fler kunder till tidiga köp. Att marknadsföra sig rätt har blivit allt viktigare för butikerna, enligt Svensk Handel.

Emma Samuelsson på klädbutiken New Yorker i Uppsala.

Emma Samuelsson på klädbutiken New Yorker i Uppsala.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2009-12-08 08:55
Julen sporrar till köp, både före och efter högtiden. Under fjolåret tidigarelade många butiker inom detaljhandeln den traditionella mellandagsrean för att öka intäkterna i finanskrisens spår. Särskilda kampanjer, vip-kvällar för stamkunder och extraöppet var några av strategierna. I år känns krisen inte lika påtaglig, men trots det duggar de juligt inramade kampanjskyltarna tätt i Uppsalas gallerior och handelsstråk. Många säsongsvaror reas ut eller säljs till det förmånliga erbjudandet "köp tre - betala för två".

Men enligt Margareta Ternell, pressansvarig på Svensk Handel, handlar det inte om något nytt fenomen.
- Själva julrean startar på annandagen precis som alla andra år. Men ser man till helheten är det nog lite mer marknadsföring och julkampanjer numera, handlarna vill locka till köp på särskilda varor, säger hon.
Just marknadsföringen är något som handlarna inte gärna sparar in på, oavsett konjunktur.
- Enligt de undersökningar vi gör så väljer man hellre att dra ned på andra saker, som på personalen. Marknadsföringen rör man absolut inte.

Klädkedjan New Yorker med butik i S:t Pers-gallerian satsar i år på en uttalad julrea med start runt redan första advent. Rean håller på fram till jul - då mellandagsrean tar vid.
- Då sänker vi priserna på fler varor. Nu är det lite mer utvalda produkter, säger butikschefen Peter Siljeholm som berättar att han inte har fått några särskilda kundreaktioner på den tidiga realisationen.

Även på Holmlunds
på Kungsängsgatan sticker julens kampanjpriser ut i vimlet. Att rucka på mellandagsreans status är dock inte aktuellt, enligt ägaren Thomas Holmlund.
- Nej, det är en tradition som sitter djupt rotad. Men numera är det i Sverige som i USA, det är inte längre bara två reor per år utan kampanjer lite året om. Och om kedjorna satsar på det måste vi hänga på, säger han.

Men finns det ingen gräns för hur mycket julhandel konsumenterna klarar av? Det verkar inte så. Svensk Handels nyligen presenterade julhandelsprognos lade ribban högt.
- Ränteläget är bra och många har mer pengar att röra sig med i år jämfört med förra året. Vi tror på nytt försäljningsrekord för julhandeln, säger Margareta Ternell.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om