De räddade kvar jobb i Öregrund

När det var "på håret" att Anytec Marin i Öregrund skulle sälja Sublift-grenen i bolaget till Kina tog ortens egna företagare saken i egna händer, gick samman och bildade Sublift AB. Solskenshistorien räddar sju jobb på orten som annars hade gått förlorade.

De fem delägarna i Sublift AB fr v Torbjörn Andersson, Daniel Forsberg, Ingmar Granlind, Niclas Lundgren och Olle Erlandsson köper Anytecs Subliftgren och räddar därmed jobben åt sju anställda loalt i Öregrund.

De fem delägarna i Sublift AB fr v Torbjörn Andersson, Daniel Forsberg, Ingmar Granlind, Niclas Lundgren och Olle Erlandsson köper Anytecs Subliftgren och räddar därmed jobben åt sju anställda loalt i Öregrund.

Foto: Christer Bergström

Uppsala2009-03-20 16:54
- Anytecs vd Anders Tunbjer tog kontakt med mig och talade om att subliftdivisionen var på väg att säljas till Kina. Jag som är 67 år hade tänkt varva ner, men när jag hörde vad som höll på att hända tänkte jag att detta får inte ske. Subliftproduktionen måste vara kvar i Öregrund, säger Ingmar Granlind, t f vd i Sublift AB som bildades på fredagen.
Ingmar Granlind är upphovsmannen bakom konstruktionen av Subliftmaskinen och har själv jobbat på Anytec. Under senare år har han varit agent för Subliftförsäljningen i Sverige och Norge.

När Ingmar Granlind var på båtmässan nyligen sprang han ihop med Olle Erlandsson som driver varvsrörelse på Lidingö. Olle Erlandsson har använt subliftar i tio år och är den av delägarna som haft längst kontakt med Ingmar Granlind. Han är den ende av de fem som verkar utanför Östhammars kommuns gränser.
- När vi träffades på båtmässan var vi var stressade båda två, jag hann bara säga att jag försökte samla ihop folk som kan köpa Subliftdivisionen, fortsätter Ingmar Granlind.
Det ena gav det andra och snart hade Ingmar Granlind fått tillräckligt många delägare för att gå in och köpa Subliftdivisionen och därmed rädda de sju jobben i Öregrund.
- Det finns potiential i produkten och alla delägarna tror stenhårt på det här. Det finns hundratals båtklubbar runt om i landet som fortfarande använder "museiföremål" när de tar upp och sjösätter båtar. En person och en fjärrkontroll är vad som behövs för att använda subliften och hantera stora tunga båtar säger Olle Erlandsson.

Olle Erlandsson har erfarenhet av subliften i varvsrörelsen sedan tio år tillbaka.
- Alla förstår att jag inte skulle gå in och satsa pengar på en produkt som jag inte tror på.
Produktionen av sublift fortsätter på Anytecs område i Rörhamn, Öregrund. En 12-tons sublift kostar cirka 900 000 kronor. Sublift AB räknar med att producera tolv maskiner av varierande storlek under det första året. För närvarande kan den största subliften som produceras hantera båtar med en vikt av 90 ton. Koncept finns för flera hundra ton.

De fem delägarna, förutom Ingmar Granlind och Olle Erlandsson, är Niclas Lundgren, Österby Mekaniska AB, Torbjörn Andersson, Hamtic AB och Daniel Forsberg, RITAB.
FAKTA

Sublift är en unik patenterad konstruktion för effektiv sjösättning, upptagning och rangering av båtar. Vagnen fjärrmanövreras enkelt av en person. Segelbåtar såväl som motorbåtar flyttas smidigt från vattnet till vagga eller bockar. Steglöst reglerbar hastighet, från krypfart till rask gång. Sublift hanterar båtar med högsta säkerhet och smidighet. Sublift är en helhetslösning för båthantering. Den ersätter både kranar, traktorer och vagnar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om