De plockar digitala annonspengar

Internetannonseringen ökat stort, särskilt i mobila kanaler. Annonsförmedlarna Internetbroker har riktat in sig på Uppsala.

Mikael Gustafsson och Alexander Hannerland.

Mikael Gustafsson och Alexander Hannerland.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2014-02-03 19:01

- Tidigare pratade man mycket om att synas stort och i hela Sverige, men vi såg att det fanns ett behov från företag att nätannonsera lokalt där deras marknad fanns, säger Mikael Gustafsson, vd för Uppsalaföretaget Internetbroker.

Internetbroker arbetar med att producera och sälja annonser åt företag på några av Sveriges största sajter. Deras inriktning är lokal marknadsföring, det vill säga att företagens annonser når potentiella kunder i det geografiska område där de befinner sig.

- Poängen är att om en restaurang vill annonsera, så ska de rikta sig till dem som kan tänkas vara intresserade av att äta på en restaurang i den staden. Att synas i en annan stad är slöseri, även om man rent statistiskt når ut till många, menar Mikael Gustafsson.

- Annonsörerna har förstått det här, det är nästan inga som bara annonserar rakt ut i dag, säger Alexander Hannerland som tillsammans med Mikael Gustafsson startade Internetbroker 2009.

Rent tekniskt utgår man från internetanvändarens ip-nummer, för att ta reda på var denne befinner sig. De sajter Internetbroker har valt att jobba med är också sådana som har en lokal struktur, som blocket, hitta.se och bytbil. Där fyller man direkt i vilken stad eller vilket län man är intresserad av, och då kan annonsören ofta räkna med att användaren också bor eller befinner sig på den platsen.

- Vi var bland de första som började jobba så här. Men alla i branschen ha valt olika inriktningar så vi konkurrerar egentligen inte. Vissa jobbar med specifika målgrupper, med uppdragsgivare som enbart vill rikta sin annonsering mot exempelvis sjukgymnaster. Tekniskt sätt har man kommit så pass långt att det går, säger Alexander Hannerland.

Han tror att det rör sig om ett tiotal företag i Uppsala som jobbar med nätannonsering, och nämner särskilt företagen Mediaview och Forefront, också de specialiserade på digital marknadsföring men med lite andra inriktningar.

2012 utgjorde nästan var fjärde reklaminvestering i Sverige annonsförsäljning på nätet, vilket motsvarar 7,7 miljarder kronor, och siffran blir allt högre. Särskilt mycket ökar annonseringen i mobila kanaler. 2011 investerades drygt 190 miljoner kronor i reklam i mobila kanaler, och 2013 låg siffran på runt 880 miljoner kronor, visar siffror från Institutet för reklam och mediestatistik. Detta har Internetbroker tagit fasta på.

- Just nu jobbar vi 90 procent med mobila kanaler, även om vi inte tjänar så mycket på det än. Men vi har förstått att det är dit vi är på väg. Ökningen för den här typen av annonsförsäljning har varit gigantisk, runt 700 procent de senaste tio åren, säger Alexander Hannerland.

Han nämner begreppet responsivitet, det vill säga att en sajt anpassar sig efter vilken kanal den används i och också tar hänsyn till att användaren befinner sig i olika situationer beroende på vilken kanal som används. Sitter en person vid datorn befinner den sig troligen i hemmet eller på arbetet. Någon som surfar med mobilen kan däremot befinna sig i princip var som helst, och i vilken situation som helst.

- Uppåt 50 procent av internettrafiken kommer från andra kanaler än datorn. I dag är det fortfarande ganska enkelt, du har datorn och mobilen. Men vad händer sedan? Vi har de smarta klockorna, glasögonen. Allt detta ligger ännu i sin linda, säger Alexander Hannerland.

Snabbheten gör att det är mycket svårt för ett vanligt företag att hänga med i det senaste. För att visa ett exempel kopplar Alexander Hannerland sin telefon till tv-skärmen, går in på Blocket och skriver in "bil" och "Uppsala" som sökord. Bredvid sökresultaten kommer det mycket riktigt upp en annons för en bilfirma i Uppsala. Men när man klickar på annonsen kommer man till företagets vanliga webbsida. Användaren tvingas då att leta sig vidare på egen hand, och risken finns att denne ger upp om det tar för lång tid.

- För den som klickar på annonsen ska det vara lätt att hitta det man söker, här borde det finnas ett tydligt och bra erbjudande direkt. Vi räknar med att man vid varje klick förlorar hälften av de potentiella kunderna.

En annan annonsör har lyckats bättre, här kommer man i stället till en mobilanpassad sajt med några få valmöjligheter som är lätta att hantera med en mobiltelefon. Alexander Hannerland berättar att Uppsala ligger i framkant när det gäller denna typ av annonsering.

- Det vi har sett, även om jag inte har något exakt belägg för det, är att Uppsalaföretagen är de bland våra kunder som visat störst intresse för mobil marknadsföring så här långt.

Vad: Mediebyrå som arbetar med digital annonsförsäljning

Bildades: År 2009 av Mikael Gustafsson och Alexander Hannerland

Antal anställda: 52, varav 18 i Uppsala

Årlig omsättning: Genererar runt 120 miljoner till kunderna, 40 miljoner i egen omsättning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om