De kämpar för säkrare avfart

En gång i minuten trafikerar en lastbil avfarten till bergtäkten vid riksväg 55. I tio års tid har Dalby Maskin försökt få till säkerheten i korsningen, och nu är en förändring på gång.

Kämpat. I flera år har Håkan Sundström, t v,  och Mattias Jacobson vid Dalby Maskin försökt få till bättre säkerhet vid korsningen.

Kämpat. I flera år har Håkan Sundström, t v, och Mattias Jacobson vid Dalby Maskin försökt få till bättre säkerhet vid korsningen.

Foto: Pär Fredin

Uppsala2014-12-01 11:00

Avfarten till Dalby Maskins bergtäkt och deponi ligger mellan Kvarnbo vid Uppsalas västra utfart och Skärfelten. Lastbilar från Uppsalahållet som svänger in till bergtäkten lägger sig till vänster i körfältet så att fordon som ska fortsätta rakt fram kan köra om på banketten, vägrenen.

Håkan Sundström, Dalby Maskins ägare, tycker att avfarten är trafikfarlig och har under årens lopp tillsammans med sin miljösamordnare Mattias Jacobson försökt få till trafiksäkerhetsfrämjande åtgärder.

– Vi har föreslagit allt, sänkt hastighet, varningsskyltar, omkörningsförbud, belysningsstolpar, vänstersvängsfält, men det har alltid fallit på någonting, säger Håkan Sundström och visar en tjock pärm med sin korrespondens sedan 2005 med Vägverket sedermera Trafikverket.

Att Dalby Maskin som privat aktör ska bekosta förändringarna är förstås Håkan Sundström medveten om.

Ännu har ingen allvarlig olycka inträffat i korsningen, men incidenter som kan leda till svåra olyckor inträffar då och då, enligt Håkan Sundström. Även bilister har hört av sig till UNT om infarten. På morgnarna kan flera lastbilar stå i kö i mörkret för att svänga vänster, men har svårt att komma över på grund av den täta trafiken från Enköpingshållet. Melllan 07 och 15 på vardagar kör en lastbil i minuten in eller ut från bergtäkten.

För att göra en lång historia kort så ska det nu ändå bli ett vänstersvängsfält på platsen.

– Ja, det är ju bra men det är bara det att det medför ett nytt säkerhetsproblem. Banketten på den andra sidan av körbanan vid vår utfart försvinner. Det skapar ju nya farliga situationer.

Vi har erbjudit oss att bredda vägen, men det går inte, säger Håkan Sundström uppgivet.

Ivan Andic är Trafikverkets regionala planerare för Uppsala län.

– Ombyggnad av riksväg 55 skulle lösa problemen men det ligger några år framåt i tiden. Men det finns problem vid korsningen som måste lösas innan dess, säger han.

Varför har det dröjt så lång tid?

– Beroende på en komplex situation och processer har det dragit ut på tiden. Nu har Dalby Maskin godkänt finansieringen och lösningen och Trafikverket förbereder genomförandet, men på grund av årstiden måste det vänta till våren.

Uppstår inte nya säkerhetsproblem om banketten på andra körbanan tas bort?

– Trafiksäkerhet är prioriterad i denna lösning, vilket innebär att som i andra miljöer med anslutande vägar har fordon väjnings- eller stopplikt mot den primära vägen i detta fallet väg 55.

Olycksdrabbad väg

Den 20 kilometer långa sträckan av väg 55 mellan Örsundsbro i Enköpings kommun och Kvarnbolund i Uppsala kommun, det så kallade Arosstråket, är en av landets 100 mest olycksdrabbade vägar med flera mycket svåra olyckor. Det skrev Trafikverket redan 2002 i en förstudie. Då föreslogs bland annat att sträckan blir mötesfri 2+1-väg. Arosstråket är dock inte prioriterat i den regionala planen 2014–2025.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!