”Det handlar om envishet, påhittighet och engagemang”
Engagemang och envishet är nyckeln till framgång för småskaliga mat- och dryckleverantörer. Det säger Anders Slotte, ägare och vd på Slottskällans öl. Han spår en ljus framtid för Uppsalas lokala bryggeri.
Numera går det bra för Slottskällans bryggeri, allt fler Uppsalabor väljer lokalt bryggd öl när ölinköpen görs. Men vägen hit har inte varit spikrak. 2003 gick bryggeriet i konkurs och 2007-2008 gick man rejält med minus.
– Sedan köpte jag bryggeriet och därefter har det gått bra, säger Anders Slotte.
Orsaken till att han lyckats vända trenden tror han ligger i hans egen personlighet.
– Det handlar om envishet, påhittighet och ett stort engagemang. Jag tycker om den här branschen och tror på den, säger han.
Trots att närproducerad mat och dryck ligger i tiden tror Anders Slotte att vi får vänta ännu en tid innan öl involveras på allvar i denna trend.
– Ett steg på vägen är att höja ölens status, vilket också sker nu, säger han.
Ett mål med Slottskällans öl är just detta, att man ska börja se på öl på samma sätt som på vin.
– Men allt måste få ta tid. Tidigare förknippade man öldrickande med huliganer, men allt eftersom mångfalden ökar förändras detta. Nu är det inte längre så att man bara beställer en stor stark, utan man varierar sig, säger Anders Slotte.
Han ser Slottskällans öl som ett viktigt komplement till de stora öljättarna.
– De stora är mer jämna, de sticker inte ut. Vi har mera smak på vår öl, humlet har mer karaktär. Vi har en annan möjlighet än de stora att göra små serier, säger han.
Fakta Slottskällans öl
Startår: 1998
Bakgrund: Grundarna av Slottskällans öl inspirerades under en resa i USA av trenden med mikrobryggerier, alltså små bryggerier som bryggde smakrik öl av många olika sorter och på ett hantverksmässigt sätt.
Produktion: 512 000 liter 2010.
Omsättning: 12,5 miljoner kr 2010.
Antal anställda: 8.
Aktuellt: Den senaste månaden har Slottskällans öl lanserat tre nya sorter, Svart, Nelson och London. Sammanlagt finns nu 12 ölsorter i sortimentet.
”När Slotts stängde blev reaktionerna starka”
När Fyrissenap lanserades 2009 blev mottagandet varmt. Uppsala har en tradition av senapstillverkning och uppenbarligen vill Uppsalaborna ha sin lokala senap. I dag finns Fyrissenap i så gott som alla Uppsalas matbutiker.
– Alla som provar vår senap vill köpa den, säger Johan Berg, affärsutvecklare på Fyrissenap i Uppsala.
Han tycker inte det är konstigt att etableringen av Fyrissenap gick så snabbt och lätt.
– Dels förde vi vidare en tradition med senapstillverkning i staden och dels är Fyrissenap god och har hög kvalitet, säger han.
Uppsalas senapstillverkning startade 1919 av AB Upsala Ättiksfabrik som sedan blev Slotts AB. I 89 år hade Uppsalaborna sin lokala senap, men 2008 flyttades tillverkningen till Polen.
– När Slotts stängde igen här blev reaktionerna starka och många blev av med sina jobb. Det går inte att sticka under stolen med att detta underlättade vår etablering, säger Johan Berg.
Men att det går bra för Fyrissenap tror han har fler orsaker.
– Vi har inga färgämnen eller konserveringsmedel i vår senap. Det uppskattar folk, säger han.
Till skillnad från många andra senapsmärken innehåller Fyrissenap även minimalt med socker.
– Folk tänker inte alltid på att titta på innehållet när de köper senap. De vet inte att man smetar ut 50 procent socker på sin korv när man använder vissa senapsmärken, säger han.
Enligt Johan Berg köper folk senap året runt men två gånger per år toppar försäljningen.
– Det är vid jul och nu, när grillsäsongen börjar.
Då köper alla senap. Det spelar ingen roll om man har fem burkar hemma, man köper senap ändå, säger han.
Fakta Fyrissenap
Bakgrund: När Slotts la ner sin senapstillverkning 2008, köpte företaget Upfood en del av maskinerna och började med senapstillverkning 2009.
Produkter: Senapen finns i fyra olika smaker: Naturlig, Stark, Söt & Stark, samt Grov & Stark som finns till jul.
Antal anställda: 2.
Omsättning: 1,5 miljoner kr 2010.
Aktuellt: Under maj månad lanseras Fyrissenap i Stockholm.
”Tyckte vi hade något att erbjuda”
En enastående tur med tajmingen. Så förklarar upplandsbonden, Elisabeth Gauffin, framgången för Sju Gårdar. Hon är stolt över Sju gårdars mjölk som är närproducerad, kravmärkt och klimatcertifierad.
– Vi lyckades pricka in lanseringen just när det fanns ett stort sug efter ekologiskt producerad lokal mjölk i Uppsala. Intresset var stort både bland konsumenter och i handeln, säger Elisabeth Gauffin.
Det var år 2009 som de sju uppländska gårdarna startade sitt samarbete och började producera ekologisk mjölk. I dag, två år senare, finns mjölk, filmjölk, yoghurt, gräddfil och crème fraiche från Sju gårdar i de flesta butiker i Uppsala med omnejd. Samarbetet Sju gårdar uppstod genom att flera mjölkbönder ville komma närmare konsumenterna.
– Vi tyckte vi hade något att erbjuda och vi har fått ett fantastiskt gensvar. Det är roligt att upptäcka att det vi trodde på fungerade och stämde, säger Elisabeth Gauffin.
Men det är inte bara mjölkbönderna som vill närma sig konsumenterna. Konsumenterna har också visat ett stort intresse för att närma sig gårdarna.
– Det märks inte minst på betessläppen då folk kommer och tittar när korna skuttar loss. Förra året kom 6 000! Säger Elisabeth Gauffin.
På alla sju gårdarna välkomnar man besök, Elisabeth Gauffin tar till exempel emot mängder av skolklasser och förskolegrupper på sin gård, Stabby gård.
– Dessa möten med konsumenter och det gensvaret vi får är det bästa med Sju gårdar - samarbetet. Vi har märkt att det finns ett stort intresse bland folk för mat och jordbruk. Det är jätteroligt, säger Elisabeth Gauffin.
Fakta: Sju gårdar
Startår: 2009.
Omsättning: 22,8 miljoner.
Bakgrund: Sju uppländska gårdar samlades kring idén om ekologisk och närproducerad mjölk för att komma närmare konsumenterna.
Produkter: Standard-, mellan- och lättmjölk, filmjölk, naturell yoghurt, gräddfil och crème fraiche. Alla produkter är kravmärkta och klimatcertifierade.
Gårdarna: Gårdarna, som är öppna för besök, är krav- och svenskt sigillmärkta samt klimatcertifierade. Korna rör sig fritt i ladugården, betar ute och går länge med sina kalvar.
Produktionsmängd: Ca 5 miljoner kilo mjölk/år. Det motsvarar ca en femtedel av all ekomjölk i Uppland.