Uppsala kommuns strävan att minska antalet bilar i centrum väcker ont blod hos många. Emma Lokander (M), vice kommunstyrelseordförande i Tierp tycker att det är ett hårt slag mot dem som bor på landet.
– Det här är ingen lösning på trafiksituationen i Uppsala utan bara ett bevis på att kommunledningen i Uppsala hatar bilen. Alla bor inte i innerstaden och kan gå eller cykla ned på stan. Många på landet är beroende av att ta bilen för att komma till och från centrum, säger hon.
– Visst, bor man längs Upptågens stationer går det att ta sig med kollektivtrafiken till stadskärnan men det är många i Tierps kommun som inte gör det. I Hållnäs, till exempel, måste man ta bilen till och från och att sträva efter en bilfri innerstad omöjliggör en sådan resa.
Att då i stället ha olika platser utanför stadskärnan där glesbygdsborna kan parkera och sedan ta till exempel bussen till centrum, som är ett av förslagen, ger inte Emma Lokander mycket för.
– Inte en chans att jag tar bilen och står och väntar på någon buss som kanske inte ens kommer dit. Det kommer inte fungera. Det här är ett dåligt förslag för länsborna som inte kommer kunna nå handel, service och vård som finns i centrum.
Uppsala kommun har tagit fram ett förslag för framtidens trafiknät i centrum som nu länets kommuner får tycka till om. Trafiknätsplanen är ett underlag till kommunens arbete med att ta fram en ny översiktsplan. Tierp är en av alla länets kommuner som fått frågan vad de tycker om planen. Emma Lokander ser en stor risk att Tierps invånare kommer välja att åka till Gävle för att det är lättare att köra dit och hitta parkering där.
– Då förlorar Uppsala sin roll som residensstad för hela länet. I stället blir det en stad som bara är till för dem som bor i stadskärnan. Jag tror inte företagarna i Uppsala är nöjda med att tappa kunder från landsbygden som i stället väljer andra städer att handla i.
Åtgärdsplanen som Uppsala kommun presenterade under tisdagen avser den akuta trafiksituationen och inte den långsiktiga planen som Emma Lokander kritiserar.
Många av trafikproblemen beror på att Uppsala växer går det inte att ha förståelse för att man vill göra något åt det?
– Jo, men det går att prioritera på olika vis och jag hade inte prioriterat som Pelling gör. Jag rekommenderar kommunledningen ett studiebesök i Las Vegas. Uppsala har tillräckligt med cykelbanor och gångstråk och behöver fler rejäla genomfartsleder för att kunna ta sig in och ut ur staden.
Men att nya planen skulle handla om att göra centrum helt bilfri är fel anser Uppsalas kommunalråd Erik Pelling (S).
– Nej inte alls. Vi vill få bort den onödiga genomfartstrafiken, men samtidigt underlätta för de som faktiskt har centrum som sin slutdestination. Alltså de som ska ta sig till och från jobbet, affärer, hemmet eller restauranger, säger han.
Han förstår inte heller uppfattningen att planen skulle vara ett resultat av ett ideologiskt "hatande av bilar."
– Då tittar man inte på fakta. Vi har inget val utan måste göra något av dagens problematiska trafiksituation. Ingen seriös politiker kan strunta i klimatfrågorna och den trängselproblematik som alla stora städer brottas med i dagsläget.
Erik Pelling välkomnar ändå Tierps kommuns åsikter och att det är viktigt att Uppsala fortsätter att vara hela länets stad.
– Nu ser vi på alternativa lösningar med pendlarparkeringar och platser utanför centrum där man kan ställa bilen för att ta kollektivtrafik in till centrum. Jag tror att det kan fungera bra för alla länsbor och vi behöver ha fler platser för byte av olika trafikslag, säger han.