De har skapat en bärbar vintagebutik

Gamla kvalitetskläder kan läggas upp i en app, skapad av Uppsalabor.

Foto:

Uppsala2013-09-05 13:04

Det måste finnas massor av fina kläder i folks garderober som inte längre används, men som dess ägare inte kommer sig för att göra sig av med. Varför inte skapa ett enkelt sätt att göra dessa kläder tillgängliga för en köpsugen allmänhet? Så resonerade att ett gäng Uppsalakolleger. Lösningen blev en mobilapplikation som lanseras under torsdagen.
– En portabel vintagemarknad som man kan stoppa i fickan och ta del av var man än befinner sig, säger Jimmy Heibert, vd och en av grundarna till applikationen som kallas Plick.

Jimmy Heibert och en annan av grundarna, Axel Danielsson, träffades under sista året på civilingenjörsprogrammet vid Uppsala universitet. De hade båda kommit in på Entreprenörskolan, ett avslutade studieprogram med inriktning på att kommersialisera affärsprojekt. Under examensarbetet bildade de Swace Digital tillsammans med två kursare, Jens Hammarlund och Tomas Jonsson. Swace vänder sig till kunder som är i behov av att förbättra sin digitala närvaro och har projekt som de vill göra kommersiellt gångbara. Plick är ett av dessa projekt som tagits fram tillsammans med den tidigare Uppsalabaserade designbyrån Dicore.

Samtliga inblandade har ett gemensamt intresse för gamla kläder.
– Ja, vi älskar second hand och vintage och har i olika konstellationer drivit vintagemässor och haft klädutförsäljningar. Men vi insåg att trots en explosionsartad ökning av second hand-försäljningen de senaste åren så finns massor av kvalitetskläder hemma i garderoberna som bara samlar damm i stället för att användas, säger Jimmy Heibert.

Så en sommarkväll förra året föddes idén om en app där användarna kan köpa, sälja och upptäcka vintagekläder i stället för att gå på en mässa en gång i halvåret. Appen är gratis att använda men Plick ställer krav på innehåll och kvalitet.
– Det ska inte vara en loppismarknad. Bara kläder, skor och accessoarer. Inget annat. Det får inte finnas en massa andra prylar på bilden så att man inte ser vad som ska säljas. Man kan sälja billigt men det ska vara snyggt presenterat, säger Jimmy Heibert.

Om bilden inte uppfyller kraven blockeras den från flödet och avsändaren får ett mejl från Plick och ges möjlighet att komma med en bättre bild.

Köpare och säljare tar kontakt med varandra på en chatt via applikationen eller kommunicerar på annat sätt om de föredrar det. Det går till en början inte att göra ett köp direkt i appen.
– Vi vill först se vad användarna vill ha, och det är därför det också är gratis till att börja med. Om det blir fråga om att kunna köpa direkt längre fram så kan det bli förenat med en kostnad, säger Jimmy Heibert.
Plick har tagits fram med stöd från Uppsala Innovation Centre.

VINTAGE

Vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet. I modesammanhang syftar vintage på kläder från en annan era.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!