De här busslinjerna får mest klagomål
Sms-biljetter som krånglar eller passagerare som chaufförerna missar. Höga hastigheter eller stora förseningar. Det finns många orsaker bakom klagomålen mot Uppsala buss och Upplands Lokaltrafik. Och bussbolagen försöker lyssna på kritiken.
Foto: Arkiv/Pelle Johansson
- Vi har fått in flera klagomål av personer som inte tycker sig fått reda på att man måste ha löst biljetten innan man stiger på bussen. Därför har vi förbättrat och kompletterat informationen på några av hållplatserna, säger Sture Jonsson, informationschef vid UL.
Vad händer om man inte hinner köpa bussbiljetten innan man stiger på?
- Vi är inte helt kravlösa mot resenärerna. Skulle passagerare lösa biljetten ombord skulle det fördröja ombordstigningarna, så är det bara.
I länstrafiken har busslinje 848 som går mellan Uppsala, Vänge och Sala fått flest klagomål emot sig. Linjen har samlat på sig 170 stycken på ett år. Under samma tid har linje 809 mellan Uppsala, Almunge och Norrtälje fått 159 anmälningar. Även buss nummer 811 och 821 har drygt 150 klagomål på sig. Många av dessa vittnar om sena bussar som kanske inte ens stannar. På det svarar Sture Jonsson att det är beklagligt, men att de arbetar för att minimera förseningar genom att följa upp varje klagomål.
- En chaufför kan försova sig eller det kan skett en trafikolycka. Är människor inblandade kan det bli fel. Det är den mänskliga faktorn.
Är det mörkt ute kan passagerare ha med sig ficklampa till hållplatsen för att synas bättre. Annars kan det vara svårt att se vem som vill åka med i bussen. Men om bussen inte stannar alls trots att det är ljust, är det troligen slarv från föraren. Otrevliga busschaufförer är också ett återkommande klagomål. Även om många påpekar att de flesta chaufförerna ger ett bra bemötande, finns undantag. Alla dessa brister arbetar UL med kontinuerligt genom återkommande uppföljningsmöten och att varje klagomål följs upp.
- Vår strävan är att varje passagerare ska vara nöjd med sin resa, men uppenbarligen lyckas vi inte alltid, säger Sture Jonsson.
Utdrag från klagomål:
"Därefter gav han mig en utskällning för att jag inte viftat med armar eller markerat på något annat sätt att jag ville åka med bussen. Jag sa åt honom att jag inte åker buss så ofta och trodde att det räckte med att stå vid en busshållplats. Busschauffören fortsatte att skälla på mig, varvid jag avbröt honom och bad att få stiga av bussen".
"Jag såg bussen komma från ett långt håll och då skickade jag sms för att få biljetten. När jag klev på bussen dröjde det ungefär 20 sekunder innan jag fick smset. Under den tiden började busschauffören tjafsa med mig. Hans argument var att man inte får skicka sms-biljetten när man kliver på. Jag stod där och visste inte vad jag skulle göra. Han sa till mig att jag inte får gå på denna buss och att jag måste ta en annan. Jag hade betalat och visat upp biljetten. Men han sa ändå att jag skulle kliva av. Det var förnedrande. Det satt andra i bussen och väntade på att åka. Så jag ville inte tjafsa utan klev av bussen och gick hem".
"Bussen som skulle gå från Järlåsa mot Uppsala kl.09.20 den 29/12 kom aldrig. Ringde och fick besked om att den var inställd på grund av att en förare saknades".
"Buss 821 åkte förbi min son trots att vi båda stod där och vinkade till den! Det är inte första gången det händer. Jag fick gå till vår granne och väcka honom för att kunna låna hans bil och köra sonen till skolan i Björklinge".
"Därefter gav han mig en utskällning för att jag inte viftat med armar eller markerat på något annat sätt att jag ville åka med bussen. Jag sa åt honom att jag inte åker buss så ofta och trodde att det räckte med att stå vid en busshållplats. Busschauffören fortsatte att skälla på mig, varvid jag avbröt honom och bad att få stiga av bussen".
"Jag såg bussen komma från ett långt håll och då skickade jag sms för att få biljetten. När jag klev på bussen dröjde det ungefär 20 sekunder innan jag fick smset. Under den tiden började busschauffören tjafsa med mig. Hans argument var att man inte får skicka sms-biljetten när man kliver på. Jag stod där och visste inte vad jag skulle göra. Han sa till mig att jag inte får gå på denna buss och att jag måste ta en annan. Jag hade betalat och visat upp biljetten. Men han sa ändå att jag skulle kliva av. Det var förnedrande. Det satt andra i bussen och väntade på att åka. Så jag ville inte tjafsa utan klev av bussen och gick hem".
"Bussen som skulle gå från Järlåsa mot Uppsala kl.09.20 den 29/12 kom aldrig. Ringde och fick besked om att den var inställd på grund av att en förare saknades".
"Buss 821 åkte förbi min son trots att vi båda stod där och vinkade till den! Det är inte första gången det händer. Jag fick gå till vår granne och väcka honom för att kunna låna hans bil och köra sonen till skolan i Björklinge".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!