På 21 sekunder berättas en historia och produktionen tar bara en eftermiddag.
- I filmbranschen hinner man göra två sekunder film om dagen, så det här är bra jobbat, säger konstnären Erik Hedman, ledare för filmprojektet, när en grupp elever spelar upp sin färdiga kortfilm på en bärbar dator.
Filmen handlar om hur illa det kan gå om man åker mot rött i en vattenrutschbana. De sista sekunderna krockar några barn med varandra i bassängen.
För att göra en sekund film måste man ta sex bilder med en stillbildskamera och lägga in i datorn. För att säga en hel mening behövs 40 stillbildstagningar. En filmmakares vardag är ett gediget pysseljobb som kräver noggrannhet och tålamod.
- Det här är jättekul, jag har faktiskt aldrig tänkt på hur det går till i verkligheten. Man lär sig mycket om hur proffsen gör, säger Bestan Bakhtiar Hama i klass 6 B.
I klassrummet som tillfälligt förvandlats till filmstudio får alla elever i årskurs 1-6 på Hågadalsskolan göra film under ett par veckor. Erik Hedman, delägare i Konsthuset som driver Uppsala konsthall, gör fyra besök per klass.
- Själva filmspråket har eleverna koll på, de är jätteduktiga på att hitta på en bra story. Men de behöver hjälp med att berätta en historia på kort tid och tips på vissa dramaturgiska effekter, som hur man skapar variation med närbilder och fixar bakgrundsljud, säger Erik Hedman.
När en grupp är färdig, kommer nästa in i filmstudion. Det är sex killar som just blivit färdiga med sina bakgrundsmotiv och urklippta pappersfigurer. Nu ska deras film "The chase" spelas in. De har hjälp av en videokamera, en dator och ett program som lägger ihop bilderna till en film, samt ett ljusbord. Rune Bak Hansen lägger ut figurerna på ljusbordet samtidigt som han diskuterar upplägget med de andra i gruppen. Innehållet i "The chase" har gruppen spånat fram tillsammans.
- Det är ingen djup handling direkt. Den handlar om en kille som blir jagad, säger Emil Kullinger.
- Det är kul att göra film. Men det gäller att man kan samsas. Det kan vara konflikter i början och man får inte alltid sin egen vilja igenom, säger Blash Faraji.
Men just nu jobbar alla koncentrerat och hjälper varandra med inspelningen. En kille sköter knapptryckningarna på datorn för att ta stillbilder, en annan fixar med pappersfigurerna så att de ligger rätt. Under ljudinspelningen ropar alla killar "ät upp honom", och "ho, ho", när frontfiguren jagas av ett gäng. Samtidigt, i ett annat hörn av klassrummet, spelar en grupp tjejer in filmen "Tårtkalaset".
- Vi ville göra något oväntat och få till en knorr, säger Amira Evertsson.
Fyra finklädda damer dansar uppsluppet runt i en vacker salong och allt verkar frid och fröjd. Men då händer det oväntade. Två damer tar upp var sin pistol och skrämmer de andra. Tjejerna som gjort filmen kiknar av skratt när filmen är slut. Erik Hedman berättar att det är mycket action, spöktema, humor och en gnutta kärlek i elevernas filmer, som är mellan 10 och 30 sekunder långa.
- Men en film behöver inte alltid handla om något, man kan beskriva en känsla också, säger han. Regeln är att eleverna ska kunna visa upp vad de gjort för sina föräldrar och stå för det, säger han.
Samma dag som filmerna producerats, läggs de upp på Konsthusets hemsida. Där kan eleverna ladda ner dem till sin egen dator och visa upp för familj och vänner eller dela med sig på Facebook.
- Bara för fem, sex år sedan fick jag göra VHS-kopior och ge varje elev, det tog en massa tid. Nu finns de tillgängliga direkt, vilket förstås är jättekul för eleverna, säger Erik Hedman.
I den nya läroplanen som tillämpas från i höst står film inskrivet som ett grundmoment i undervisningen. Men än så länge är filmskapande eftersatt på många skolor. Klass 6 B:s lärare Anne Terenius och hennes kolleger har gått en kurs för Erik Hedman och har som ambition att använda filmproduktion i undervisningen, till exempel i redovisningar och kanske i ämnen som historia och engelska.