De firar tio år av sociala säljpartyn

Tioårsjubilerande Happydress har nära 200 hemförsäljare som fixar säljpartyn. En annan viktigt framgångsfaktor för det snabbväxande modeföretaget är empati med personalen och en medveten personlig ton i sociala medier, där de har 60 000 trogna följare.

Lee Khrobsuk i förgrunden paketerar kläder som ska skickas ut från lagret i Enköping. I bakgrunden klädföretagets skapare Anna Eklund och Lottis Sparrman.

Lee Khrobsuk i förgrunden paketerar kläder som ska skickas ut från lagret i Enköping. I bakgrunden klädföretagets skapare Anna Eklund och Lottis Sparrman.

Foto: Anders Forngren

Uppsala2018-09-23 09:00

I början på september 2008 släpptes den allra första House of Lola-kollektionen, vilket betyder att Happydress-grundarna Lottis Sparrman och Anna Eklund i år firar tio år som affärspartners.

De har inte en enda fysisk butik, utan deras främsta försäljningskanaler är de omkring 200 försäljarna i Sverige och Finland som genom säljpartyn i kundernas hem säljer House of Lolas egendesignade kläder.

– Våra säljare fungerar nästan som egna butiker. Visst säljer vi en hel del via vår webbshop, men 80 procent säljs ändå via säljarna, berättar Anna Eklund.

I Enköping finns sedan 2011 företagets lager och supportcenter. Härifrån skickas det varje vecka ut runt 1 500 försändelser, men vid speciella aktiviteter kan det bli över 5 000. Huvudkontoret ligger i Uppsala.

När Anna Eklund och Lottis Sparrman startade företaget mitt i finanskrisen 2008 var det just hemförsäljningen som blev räddningen och lösningen på deras tuffa starttid.

– Vi trodde att e-handeln skulle bli vårt största fokus, men kände snabbt att det gick för långsamt. Vi behövde komma ut och visa våra kläder.

Sagt och gjort. Båda hade erfarenhet av hemförsäljning och till en början var de åtta säljare, inklusive grundarna själva. Nu har de alltså desto fler, plus 35 anställda.

– En utmaning vi har i dag är att ganska få jobbar med hemförsäljning. Många har strukit med, men för oss är det positivt med konkurrens. Den saknar vi. Vi har haft en växande omsättning i många år, men den har planat ut den senaste tiden. Dels beror det på att vi lagt mycket tid på vårt nya affärssystem, dels behövs det fler som jobbar på liknande sätt. En viktig orsak till att vi välkomnar fler hemförsäljningsföretag är att fler lär känna konceptet – antingen som kunder eller kanske till och med som säljare, säger Anna Eklund.

Att de har lyckats i en extremt tuff modebransch beror till stor del just på deras säljpartyn tror de.

– Vi finns hos våra kunder i en trygg miljö, där våra säljare kan förmedla kunskap om plaggen, som personal shoppers. Kunderna är ofta kvinnor med familj, många aktiviteter och lite tid. Därför är det tidseffektivt att både träffa vänner och titta på kläder, säger Anna och Lottis instämmer:

– Att de samtidigt kan dricka lite vin, äta kladdkaka och prata om annat gör ju inte saken sämre.

Försäljarna är såklart jätteviktiga för affärerna. Hur går det då att skapa en enad säljaranda när alla bor i olika städer och dessutom ofta har hemförsäljningen som en bisyssla?

– En viktig faktor tror jag är vår personliga och platta organisation. Det kan låta klyschigt, men det är så otroligt viktigt att vara personlig även om det också är asjobbigt. Det tar på krafterna, men är verkligen värt det.

De lyssnar gärna in kundernas behov och säger sig inte dra beslut i långbänk.

– Många beslut fattas på studs i hissen. Det gör att vi kan fånga upp önskemål från kunderna och försäljarna och snabbt göra förändringar, säger Anna.

De har omkring 60 000 trogna följare i sociala medier. Där vill de också vara personliga, hälsa trevlig helg och samtidigt visa bilder från nya kollektioner. Marknadsavdelningen består av tre och en halv tjänster där en enbart fokuserar på sociala medier, en det grafiska och en på bilder.

– Våra modeller är vanliga människor – fast ovanligt snygga förstås. Där ser du min svägerska till exempel, och Marie där jobbar här på kontoret, berättar Anna och pekar på inramade modebilder på väggarna.

De tycker att det är viktigt att vara ärliga och dela med sig av hela vardagen. Inte bara alla framgångar utan också när det är motigt, som problem hos en leverantör.

Några speciella säljknep vill de inte prata om – men inte för att det är affärshemligheter.

– Jag tror inte så mycket på knep. Det låter som att vi försöker lura våra kunder på något sätt. Det vill vi verkligen inte göra. Vi vill att de ska fortsätta vara våra kunder och vill träffa dem många gånger. Det gör vi bäst genom att vara personliga och ärliga.

Fakta

Happydress AB

Grundades: 2008.

Omsättning: 102,9 miljoner vid bokslutet juni 2017. "Det landar runt 100 miljoner för 2018."

Resultat efter finansnetto: 6,8 miljoner, juni 2017. "Ungefär samma nu."

Anställda: 35. En del sitter på huvudkontoret i Uppsala, en lika stor del på deras logistik- och supportcenter i Enköping och dessutom finns några anställda utspridda över landet.

Säljare: Cirka 200 i Sverige och Finland (runt 60 där). "En Enköpingstjej har sålt längst hos oss, i nio år."

Mer om Happydress AB

Lottis Sparrman och Anna är två gamla jobbarkompisar som ville starta något eget och framför allt jobba tillsammans. De grundar klädföretaget Happydress AB 2008 och deras varumärke House of Lola växer snabbt. På tio år har de hunnit bli 35 anställda. De har fått Dagens Industris gasell-utnämning fem gånger, varav två förstaplatser, 2013 och 2015.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!