Samma företag får uppdrag att bygga spårvägen

Kommunens omtag av beslutet om vilka som ska få uppdraget att bygga Uppsalas spårväg fick ingen annan effekt i praktiken än en försening på fem-sex veckor. Samma företag har nu fått uppdraget en gång till.

Spårvägen är bland annat tänkt att gå över Islandsbron och längs Munkgatan bort mot Sjukhusvägen.

Spårvägen är bland annat tänkt att gå över Islandsbron och längs Munkgatan bort mot Sjukhusvägen.

Foto: LundbergDesign/White

Uppsala2024-12-20 16:23

Det var i samband med att upphandlingen överklagades som kommunen drog tillbaka det första beslutet för att se över processen. Nu är den översynen klar. Och resultatet blev att samma företagskonstellation fick uppdraget en gång till. 

Det är Nyab, som tidigare bland annat jobbat med flytten av Kiruna centrum, och det spanska Azvi.

– Vi såg att det fanns vissa tveksamheter i hur vi hade utvärderat anbuden. Därför har vi gjort om hela utvärderingen. Men vi landade i att Nyab och Azvi lämnat det bästa anbudet, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör i Uppsala kommun.

undefined
Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör, tror att den trassliga spårvägsupphandlingen trots allt kan stärka förtroendet för kommunen.

De som överklagade hävdade att det vinnande konsortiet inte uppfyllde kraven. Hur ser ni på det?

– Det vi kan konstatera är att den som överklagar inte har tillgång till samma information som den upphandlade myndigheten. Vi kommer att uttala oss om det formellt om det skulle komma in ett nytt överklagande.

Vad var det för tveksamheter ni såg i den första utvärderingen?

– Jag kan inte närmare gå in på det i detalj. Men vi såg att det fanns goda skäl att göra om hela utvärderingen från början.

Hur tror du att det här påverkar förtroendet för kommunen?

– Jag förstår att det kan tolkas som att trovärdigheten minskar. Men vår förhoppning är att det tvärtom ökar trovärdigheten eftersom vi tog tillbaka och gjorde om utvärderingen när vi såg att det fanns tveksamheter.

Hur påverkar detta tidsplanen?

– Vi ser att vi har förlorat fem-sex veckor. Det är en tajt tidsplan, men det finns utrymme för att ändå hinna klart med projektet till 2029, säger Christian Blomberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!