De får jobb efter gymnasiet

Fordonseleverna på Bolandgymnasiet är nöjda med sitt val av utbildning, och deras lärare är övertygade om att de kommer att få jobb när de går ut.

Koncentrerad. Lärare Max Michael viser Rebecka Persson hur diagnos datorn fungerar.

Koncentrerad. Lärare Max Michael viser Rebecka Persson hur diagnos datorn fungerar.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2016-03-04 09:44

Det är full aktivitet i bilverkstaden på Bolandgymmnasiet före lunchrasten. Bilar hänger högt upp i taket eller­ står på marken med öppna motorhuvar. Kring bilarna står ivriga elever. Rebecka Persson går andra året på fordonsprogrammet, hon visste tidigt att hon ville bli bil­mekaniker.

– Min pappa är bilmekaniker och jag har fått vara med honom i verkstaden sedan jag var liten. När jag skulle välja gymnasieprogram kändes fordonsprogrammet som ett enkelt val, säger hon.

Rebecka Persson berättar att det roligaste med utbildningen har varit praktiken.

– I höstas praktiserade jag i sju veckor på Upplands ­Motor. Då fick man prova på att jobba som mekaniker på riktigt. Jag trivdes väldigt bra och kommer att söka jobb som personbilsmekaniker på verkstaden, säger hon.

Om ett och ett halvt år är hon klar för yrkeslivet. Hon tror att det mest utmanande med att jobba som bil­mekaniker kommer att vara att hon är tjej.

– Jag upplever hela tiden att vissa killar tror att jag inte kan lika mycket och snabbare blir trött. Men jag för­söker alltid bevisa att det inte är så, säger Rebecka Persson.

Hon tror att möjligheterna att få jobb efter utbildningen är goda.

– Jag vet två personer som fick jobb direkt efter att de var klara med fordonsprogrammet på Bolandgymnasiet förra året.

Hennes lärare Max Michael­ har samma uppfattning.

– Företagen hör av sig till oss för att rekrytera folk.De elever som går ut fordonsprogrammet kommer att få jobb snabbt. Men vi har för få elever för att täcka behovet.

Max Michael anser att gymnasiereformen från 2011, som gjorde en tydligare skillnad mellan teoretiska och yrkes­inriktade utbildningar, till viss del är anledningen till att intresset för utbildningen har minskat.

Tomas Johansson går sista året på fordonsprogrammet. Han valde utbildningen för att den ger honom en bred kompetens inom motor.

– Jag är mest intresserad av system och motorstyrning och hoppas att få jobb som personbilstekniker när jag är klar. Det känns skönt att branschen behöver mekaniker just nu, säger han.

När han börjar jobba hoppas han hamna på en arbetsplats som satsar på vidare­utbildning.

– Tekniken utvecklas hela tiden och det är alltid nya ­saker man måste lära sig, för att man ska kunna jobba i branschen. Man blir aldrig fullärd som mekaniker, säger­ han.

Kristine.eid@unt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!