Det var en trött familj, bestående av Karin Lundén-Onils, maken Joakim Onils och sonen Erik, som anlände till Uppsala på annandagskvällen.
Hela dagen hade de varit på resande fot, som några av de drabbade av julhelgens tågproblem efter det extremt blåsiga vädret.
Efter julfirandet i Boden skulle familjen egentligen åka nattåg till Uppsala på juldagskvällen. Det tåget blev dock inställt. Istället fick de besked om att en ersättningsbuss skulle gå vid sextiden på morgonen, med byten i Luleå och Umeå. Därefter skulle de ta ett tåg från Sundsvall.
Men SJ uppgav fel avgångstid på morgonen, och det var ren tur att familjen hann med ersättningsbussen. Snart upptäckte de dessutom att deras nya biljetter var utställda på den 27: e, inte den 26:e, som SJ hade lovat.
När de försökte korrigera biljettdatumet hamnade de i en timmeslång telefonkö. På bussen mot Sundsvall fick de dessutom höra av chauffören att alla tåg från Sundsvall var inställda, trots att SJ själva hade bokat deras nya tågbiljett bara timmar tidigare och lovat att tåget skulle gå.
– Hela resan präglades av dålig och motsägelsefull information, säger Karin Lundén-Onils.
När familjen kom till Sundsvall vid 16-tiden på eftermiddagen hade de inte fått möjlighet att äta på hela dagen, efter den tidiga avgången vid 6-tiden på morgonen från Boden. Nu fick de äntligen någonting i sig.
Ifrån Sundsvall fick de åka ersättningsbuss. Men strax utanför Gävle small det till i bussen, och den gick sönder. Färden till Gävle fick gå i ett ovanligt lågt tempo.
Familjen, som skulle ha varit i Uppsala tidigt på annandagens morgon, kom istället fram vid åttatiden på kvällen, där UNT träffade på dem på stationen.
– Jag tänker aldrig mer åka tåg till Norrland på vintern, sa Karin Lundén-Onils.