De byter klassrummet mot skogen

Hur kan man få barn att röra sig mer samtidigt som de lär sig? Det får lärare och fritidspedagoger från hela landet utbildning i. Och nu har turen kommit till Uppsala.

Samarbete. Från vänster, Magnus Hultin tar emot Sofia Ek-Berggren när hon klättrar genom "spindelväven" utan att vidröra linorna. Till höger, Linnea Hellstadius.

Samarbete. Från vänster, Magnus Hultin tar emot Sofia Ek-Berggren när hon klättrar genom "spindelväven" utan att vidröra linorna. Till höger, Linnea Hellstadius.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2017-09-17 13:03

"Spänn ut bandet! Lite längre ner!"

Skogens tystnad bryts av högljudda instruktioner. Med hjälp av rep, spännband och sina egna röster försöker ett gäng Uppsalapedagoger lyfta en "giftburk" från en rockring till en annan. De får inte använda händerna, och om de går för nära den giftiga burken har uppdraget misslyckats.

Ett stenkast därifrån står Lii Haapakoski och deltar i vad som ser ut som en stor gruppkram. På en meterbred sten ska hon och fyra kollegor klara av att stå i 20 sekunder utan att någon faller av. Vanligtvis brukar Lii Haapakoska undervisa sina elever på Katarinaskolan i idrott och hälsa eller hem- och konsumentkunskap vid den här tiden. Men i dag befinner hon sig vid Dalkarlskärret i Hammarskog, där hon tillsammans med andra pedagoger från Uppsala utbildas i hur de kan få in mer friluftsliv i skolundervisningen.

– Jag lär mig hur mycket som helst, säger Lii Haapakoski.

Utbildningen i Hammarskog är en del av ett nationellt projektet som Naturskyddsföreningen, Naturskoleföreningen och Sportfiskarna står bakom. Projektet kallas för "Mer friluftsliv i skolan" och syftet är att lära pedagoger runt om i landet hur de kan koppla olika friluftsaktiviteter till målen i skolans läroplan, lgr 11. Under två hela dagar och under ledning av fortbildare från de tre arrangerande föreningarna har drygt 30 pedagoger, nästan alla från Uppsala, byggt vindskydd, gjort upp eld och letat insekter i skogen. I dag står samarbetsövningar på schemat – allt med någon förankring i läroplanen.

Katarina Larsson från Naturskoleföreningen menar att skolan har en jätteuppgift i att skapa rörelse och naturkontakt för barn och unga.

– I dag sitter barn och ungdomar alldeles för mycket. I stället för att utbilda 30 barn i det här kan vi utbilda 30 pedagoger och om pedagogerna tar med sig sina elever ut når vi många fler. Många pedagoger drar sig för att ta med eleverna ut eftersom de inte känner sig trygga. Här får de bygga upp tryggheten själva innan de tar med sin klass ut, säger Katarina Larsson och fortsätter med att förklara hur man kan ta med dagens lekfulla skogsövningar in i det riktiga klassrummet.

– Att öva på ledarskap är en jättestor del av läroplanen för idrott. I skogen finns det också obegränsat med redskap. Tar man med en äggkartong med tolv stycken fack kan man be barn att samla ihop olika material i tredje- eller fjärdedelar. När man sedan sitter med matteboken vid skolbänken och tränar på bråk kan man återkoppla till upplevelsen i skogen. Då fastnar det hos eleverna på ett helt annat sätt.

När dagen går mot sitt slut och alla övningar är avklarade har Lii Haapakoski flera idéer på hur hon kan få användning av friluftslivet i sin undervisning – och samtidigt koppla ihop sina två ämnen.

– Jag kan kombinera orientering och matlagning genom att ha två stationer där man byter efter halva dagen. Det kräver planering och förberedelse av en maträtt, vilket täcker vissa mål i hem- och konsumentkunskap. Om man samtidigt pratar om energi och vad kroppen gör av med får man in mål inom idrott och hälsa, säger Lii Haapakoski.

Även Slavko Brboric, lärare i idrott och hälsa på Internationella Engelska Skolan i Uppsala, tycker att det har varit lärorika dagar.

– Tidigare har friluftsliv varit en svag länk för mig. Där jag jobbar finns det en jättefin skog och det här kan jag föra vidare till andra lärare på skolan, säger Slavko Brboric.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!