Trots inflation och höjda priser – båtägare säljer inte

Bränsle- och matpriser skjuter i höjden. Men båtägarna i Ekoln säljer inte båten. "Det är klart det har blivit dyrare. Men det är så fridfullt när man åker ut", säger Evelina Lindmalm från Stockholm.

"Vi är faktiskt nybörjare på segling. Vi har lärt oss genom Youtube", säger Tobias Andersson, ursprungligen från Uppsala. I dag bor han och seglarkompanjonen tillika sambon, Evelina Lindmalm, i Stockholm.

"Vi är faktiskt nybörjare på segling. Vi har lärt oss genom Youtube", säger Tobias Andersson, ursprungligen från Uppsala. I dag bor han och seglarkompanjonen tillika sambon, Evelina Lindmalm, i Stockholm.

Foto: Simon Larsson

Uppsala2022-10-02 17:45

Under söndagen var det sista chansen att dra upp båten vid Flottsund – åtminstone om man ville ha hjälp av Upsala segelsällskap.

Kran och manskap fanns på plats. Ägarna till de stora segel- och motorbåtarna behövde vara på tå.

undefined
"Vi är faktiskt nybörjare på segling. Vi har lärt oss genom Youtube", säger Tobias Andersson, ursprungligen från Uppsala. I dag bor han och seglarkompanjonen tillika sambon, Evelina Lindmalm, i Stockholm.

Bland både propellrar och skrov träffar UNT på förmiddagen segelbåtsägarna Evelina Lindmalm och Tobias Andersson från Stockholm.

Deras båt har precis sänkts ned på en ställning. Nu väntar en rejäl skrovtvätt och en hel del annan ompyssling.

Paret längtar redan till nästa säsong – trots att det har blivit dyrare att ha båt. Något som märktes direkt i somras, enligt Evelina.

– Det var dubbelt så dyrt. Något som verkligen var dyrare var att äta på någon av sjökrogarna som man kan lägga till vid. Som tur var gör vi inte det så ofta, säger hon.

undefined
Här lyfts en av segelbåtarna på plats vid Flottsund.

Enligt paret kommer de undan en stor del av de höjda kostnaderna genom att de har just en segelbåt.

– Jag tror vi tankade för totalt 1 000 kronor i år. Vi åkte bland annat till Oxelösund och totalt 360 sjömil. Man har blivit mer medveten om kostnader. Men vi försöker segla så mycket vi kan och inte använda motorn så mycket, säger Tobias Andersson.

undefined
"Dagen är sorglig", säger Anders Södergren. Han och hustrun Eva Södergren har åkt från Morgongåva för att ta upp sin båt för säsongen.

Nere vid bryggan står Eva och Anders Södergren från Morgongåva. De kliver på sin motordrivna fritidsbåt, ser till att spännbanden sitter som de ska och gör båten redo för ett kranlyft.

De har också märkt av att saker och ting blivit dyrare. Enligt Anders har bland annat marindieslet kostat upp till 30 kronor litern för dem.

undefined
Ibland är det bråttom även på båtar. Anders Södergren tittar så att spännbandet sitter bra runt båten. Eva Södergren skyndar, försiktigt, för att titta till även på sin sida.

Omkring 20 000 kronor bedömer han att årets båtsäsong med bränsle, mat och olika avgifter har kostat dem.

Det är ungefär vad det brukar kosta. Skillnaden andra år är att paret kanske unnar sig några extra mat- och restaurangstopp.

– Nu tänker man sig för. Det blir ingen buskörning. Utan man ligger på ekonomifart och puttrar, säger Anders och skrattar.

Varken Evelina Lindmalm och Tobias Andersson eller paret Södergren skräms av de höga kostnaderna.

Även om priserna skulle fortsätta öka framöver är båda paren ganska säkra på att de kommer att behålla sina båtar och lägga dem i vattnet igen i slutet av april, nästa säsong.

– Eva och jag sålde tidigare våra lägenheter inne i stan och flyttade ihop i ett hus ute på landet. Vi bor billigt och bra och då kan vi lägga pengarna vi sparar på båtlivet i stället. Det är livskvalitet för oss, säger Anders Södergren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!