I slutet på oktober kom beskedet att länsbussarna i Uppsala får ta emot passagerare genom framdörrarna. Beslutet fattades av arbetsmiljöverket och gäller bara på de bussar där ett skyddsglas skyddar föraren från droppsmitta som passagerarna kan bära på. Men nu en månad senare har fortfarande inga passagerare stigit på där fram.
– Det har pågått ett stort arbete i hela landet med att ta fram olika prototyper, säger David Erixon, presstalesperson för bussbolaget Nobina.
Uppskattningsvis en miljard i månaden kostar pandemin den svenska kollektivtrafiksnäringen. Detta eftersom många väljer andra transportmedel – eller att stanna hemma. Men gratisåkandet har också ökat under pandemin.
– Tyvärr är det många som inte löser biljett när man får stiga på genom bakdörrarna, säger David Erixon.
Men nu kan det vara slut med pandemiplankningen, som David Erixon kallar det. Under luciahelgen kommer ett femtiotal bussar att installeras med skyddsglaset som ska hålla förarna säkra från smitta. Veckan därpå kommer de rulla ut i trafiken.
Vilka linjer kommer man börja med?
– Det finns ingen sådan uppdelning, vi börjar med bred front och det kommer sedan att öka successivt framöver.
Förarna ser fram emot att äntligen träffa sina passagerare, berättar han. Det har varit ensamt fram i bussen under pandemin.
– Det innebär inte något normalläge i samhället men åtminstone blir arbetet mer likt vad det brukade vara innan, säger David Erixon.