Datorn hjälpte pojkar vid depression
Datorn blev ett viktigt instrument för att öka motivationen och viljan att samarbeta hos ett 20-tal pojkar från Uppsala som drabbats av depressioner och beteendestörningar.Det visar Gunilla Olssons och Bjarni Bjarnasons forskning.
Resultaten presenterades vid en konferens om barn- och ungdomsforskning i Uppsala. Gunilla Olsson, överläkare vid barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) i Västerås och forskningsassistenten Bjarni Bjarnason berättade om resultaten av tre års arbete med
tio olika behandlingsmetoder. Den gemensamma utgångspunkten var att med hjälp av ett diagnostiskt datorprogram fastställa sjukdom bland dem som remitterats från skolhälsovården till ungdomshälsan i Uppsala. Men hjälpmedlet syftade även till att stärka motivation och delaktighet.
— Många av de här ungdomarna har svårt att uttrycka sig kring sina problem, och vill inte öppna sig för någon "hjärnskrynklare", säger Gunilla Olsson.
Datorn viktig i behandlingsarbetet
I stället för att berätta inför föräldrar och behandlare, fick de fylla i svar på frågor om sina problem via datorn, vilka de sedan fick snabb respons på.
— Många förundrades över hur rätt programmet hade, berättar Gunilla Olsson.
— Arbetet vid datorn blev sedan ett återkommande inslag i behandlingsarbetet. Ett forum att meddela sig igenom.
Datorns svar, som delvis var anpassade till patienternas språk, uppfattades av ungdomarna som mer neutrala.
— Många hade ett stort intresse för dataspel, och var vana datoranvändare. Det försökte vi utnyttja, säger Bjarni Bjarnason.
Både han och Gunilla Olsson är nöjda med resultatet av arbetet. Samtliga pojkar klarar i dag en vanlig skolgång. Totalt svarade två tredjedelar positivt på behandlingen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!