Jonas Tengborn är god man för en äldre person som nyttjar färdtjänst. Han berättar att han blev förvånad när han upptäckte felet och att det var av en ren slump.
– Jag skulle sammanställa räkningarna och såg att kostnaden för färdtjänsten såg ovanligt hög ut. Den brukar vara några hundralappar. Men nu såg jag att flera poster på fakturan var bekanta från tidigare, säger Jonas Tengborn.
Han kontaktade då färdtjänst och fick veta att de hade haft ett datorhaveri i juli, vilket hade orsakat att extra resor från den tidigare månaden hade registrerats på efterföljande faktura.
– De sa att jag kunde riva den fakturan då det hade blivit fel, men tänk om jag inte hade upptäckt felet?
På färdtjänst i Uppsala är de medvetna om problemet. Chef för färdtjänsten i Uppsala, Josefine Åhrman, berättar att alla fakturor som skickades ut och var felaktiga har makulerats, så att ingen behöver oroa sig.
– Det är bara att bortse från den fakturan. Den är makulerad och vi har skickat ut en ny till alla som har drabbats, säger Josefine Åhrman.
Enligt henne har de flesta kunderna som begär faktura blivit informerade då de har kontaktat färdtjänstens kundservice. Felet i bokningssystemet ska också vara lagat.
Om man redan har betalat fakturan, vad händer då?
– Då alla dessa felaktiga fakturor har blivit makulerade så går de inte att betala. Pengarna går tillbaka till kunden.
Vem kan man kontakta för frågor?
– Har någon funderingar så är det bara att kontakta färdtjänsten så hjälper vi till, säger Josefine Åhrman.