Datastrul för SAS Cargo - gods till Sverige försenat
SAS Cargo på Arlanda har stora problem med förseningar av sina flygfraktförsändelser från utlandet. Sedan drygt en vecka tillbaka har gods försenats med upp till ett dygn, vilket drabbar flertalet svenska importföretag.
— Det är en väldigt hög arbetsbelastning just nu men situationen är betydligt bättre i dag än vad den var i går, säger Björn Kardell, terminalchef.
SAS Cargo hanterar dagligen ett tusental fraktförsändelser, eller cirka 150 ton gods i sin terminal på Arlanda.
Orsaken till problemen är ett nytt internationellt datasystem som togs i drift den 17 februari och som ska användas av alla som är involverade i fraktverksamheten.
Problem med information
På grund av problem med informationsövering mellan olika aktörer, har SAS Cargo inte haft möjlighet att i tid lämna ut paketen till rätt kund.
— Det kan komma hundratals paket från en fraktagent i USA som sedan ska delas ut till olika mottagare. Eftersom agenterna missar att lämna all sin information elektroniskt, måste vi söka informationen manuellt på paketen innan de försvinner härifrån. Det är ett detektivarbete som tar tid, säger Björn Kardell.
Han säger att problemen bör vara lösta inom några dagar.
— Det handlar om ett nytt datasystem som alla ska lära sig. Det är naturligt att det kan bli strul i början, säger Björn Kardell.
Drabbat flera flygplatser
Han uppger också att förseningarna inte bara drabbat Arlanda, utan framför allt det stora flygfraktnavet i Köpenhamn och många andra flygplatser runt om i världen.
Hur många företag som drabbats i Sverige har han dock ingen uppfattning om.
— Slutkunderna hos oss är alla import-och exportföretag i Sverige. Vi har främst fått frågor från speditörer och vet därför inte hur detta påverkat företagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!