Dataspel kan vara bra för arbetslivet
Dagens dataspelare kan bli morgondagens företagsledare. Dataspel ger nämligen bättre ledaregenskaper, språkkunskaper och förmågan att kommunicera mer effektivt. Men spelandet kan också innebära en viss risk för beroende.
Carl Nylander
Foto: Pelle Johansson
- Det finns en hel del forskare som fokuserar på kopplingar mellan spel och våld. Men det är viktigt att vara kritisk till sådana korrelationer. Man måste granska varifrån finansieringen för ett projekt kommer och om det innebär att resultatet är klart från början, säger Patrick Prax som forskar kring så kallade communities för onlinespel på nätet, i vilka spelarna samarbetar för att uppnå specifika mål.
Inte sällan stöds forskning kring spelens negativa påverkan av religiösa organisationer. Och Patrick Prax anser att de som tror att det finns tydliga samband mellan spel och exempelvis ett aggressivt beteende ofta gör ett felslut. De kanske utgår från specifika våldsdåd och konstaterar att gärningsmännen spelat väldigt mycket. Men med tanke på att det finns många miljoner spelare världen över skulle man med samma logik komma till slutsatsen att det finns en koppling mellan våld och att bära kalsonger om man vill se ett samband, menar han.
I stället lyfter Patrick Prax fram de egenskaper som kan förbättras av spelandet. Själv undersöker han hur ledarskapsrollen fungerar i spel som World of Warcraft, och är övertygad om att många saker som krävs av en spelare är till nytta senare i arbetslivet.
- När man spelar är det otroligt mycket information som kastas på en. Man måste tänka i flera steg, lära sig hur andra tänker och reagera snabbt. Deltagarna chattar med varandra och kommunicerar via headset under spelet. Och det finns ofta behov av göra research och att hålla koll på statistik, säger han.
En spelare utsätts lätt för så kallad kommunikationsstress, att likna vid vad som sker på ett kontor där telefonen ringer, sms fyller mobilen och epost ska besvaras medan en kollega behöver synpunkter på ett pm. Patrick Prax har undersökt om personer som spelar ett dataspel som World of Warcraft lär sig att hantera denna stress bättre än andra. Hans slutsats är att runt 5-10 timmars spelande i veckan leder till en förbättrad förmåga, men att mer än så inte förbättrar den vidare.
Dataspel kan även ge ökade färdigheter på andra områden. Patrick Prax menar att man i vissa spel tacklar problem på ett liknande sätt som i arbetslivet. Skillnaden är att kommunikationen ofta fungerar smidigare i spelvärlden. Och att socialt sett negativa egenskaper som blyghet inte har samma betydelse. Vana spelare har en större feltolerans med exempelvis stavfel, ett problem går att lösa ändå. Det viktiga är att it-miljön är stabil och att själva kommunikationen fungerar bra.
- En tjej som aldrig öppnar munnen på arbetsplatsen kan ta för sig bland grabbarna på internet. Därför tror jag att framtidens arbetsliv kommer att bli mer kommunikativt, ungefär som ett onlinespel, säger Patrick Prax.
Han betonar dataspelens sociala roll och att deltagarna inte styrs så mycket av fördomar. Internet innebär friheten att anta en annan identitet. Att dataspel kan isolera en individ är alltså en myt enligt Patrick Prax. I många fall är det tvärtom de sociala inslagen som driver spelaren. De som spelar mest är ofta de som har störst socialt nätverk i spelmiljön. Likaså kan ett hårt socialt tryck ibland bidra till att utveckla ett spelberoende. En viktig positiv sida av dataspelen är enligt Patrick Prax att de ger spelaren möjlighet att utveckla en ledarskapsroll i tidig ålder.
- En så kallad guildledare i World of Warcraft måste hålla koll till och med på spelarnas privatliv för att säkra spelet. Det sker ett otroligt intensivt utbyte av interninformation i de där organisationerna. Men trots att det kräver mycket energi och talang att vara en guildledare är det fortfarande ingenting man skriver i sitt CV.Därför är det viktigt att förstå vad ens barn faktiskt ägnar sig åt på internet, menar Patrick Prax.
Mamma och pappa kanske lever i tron att deras barn lägger ner mängder av timmar åt meningslöst spelande. Men vad de inte vet är att deras dotter är chef över 50 personer utspridda över hela världen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!