Sedan snöovädret i början av december har tågtrafiken präglats av mer eller mindre kraftiga störningar. På kort tid har det brunnit vid två tillfällen i X2000-tåg på Stockholms central respektive i Hagalund i Solna. Det har skett flera älgolyckor då den djupa snön har tvingat upp djuren på spåren. De enorma snömängderna ihop med det fuktiga vädret kan få ett tåg att dra på sig mellan 10 och 20 ton is under en dag som kan skada både hjul, bromsar och tågväxlar.
På ett krismöte strax före lucia beslutade SJ sig för att ställa in 138 avgångar runt om i Sverige under en veckas tid – det var helt enkelt för många trasiga och slitna tåg.
– Vi ser det här som en förebyggande åtgärd för att det ska fungera bättre till jul, säger Dag Rosander, presschef på SJ.
SJ-ägda Stockholmståg som kör pendeltågen åt SL har även de haft problem med framför allt isbildning under tågen.
– Det har gjort att en del av mekaniken med bland annat bromsarna har kärvat. När det blir tonvis med is under tågen tar det ungefär sex timmar på avisningsanläggningen innan vi kan börja skruva på tågen. De är ute och kör 21 timmar per dygn så det blir lite tid för underhåll, säger Mikael Lindskog, presschef på Stockholmståg.
När bromssystemen fylls med is finns också risk för hjulskador, vilket drabbat både SJ:s och UL:s tåg.
– Det är mer tidskrävande. Det finns många tåg och få svarvare, och det tar ganska lång tid för varje tåg. Det finns inte så många anläggningar för hjulsvarv, man kan inte ha kapacitet året om som bara står och väntar för några toppar under vintern, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.
Men trots att det är samma väder för alla är det SJ:s tåg som drabbats hårdast. Flera SL-pendeltåg fick underhåll den gångna helgen för att klara veckan och UL har försökt att pussla för att slippa ställa in tåg.
– Vi har haft en del på verkstaden men inte så att vi har behövt ställa in turer. Men på vissa avgångar har vi haft enkeltåg där vi normalt kör dubbelt, då har det blivit lite trångt på tågen, säger Sture Jonsson, informationschef, UL.
Både Trafikverket och SJ gick tidigt i höstas ut med att man var ordentlig rustade inför vintern och att det satsats mer än någonsin för att hålla trafiken i schack. Något som många pendlare såg blåsa bort vid första kraftiga snöfall. Men SJ vidhåller att de har bättrat sig rejält. Men lova att trafiken kommer att flyta under julhelgen vill Dag Rosander inte göra.
– Vi kan inte garantera, men vi gör vårt allra bästa för att det ska fungera för alla resenärer. Blir det oväder påverkar det alla trafikslag. Det rår vi inte på, säger Dag Rosander.