Ska man få bada topless på badhus? Ämnet har väckt diskussioner efter att UNT skrivit om att badhus inte tillåter badande kvinnor utan överdel.
LÄS MER: Här är kvinnobröst inte tillåtet
LÄS MER: Här är inte bröst heller tillåtet
Enligt Bo Lewin, professor i sociologi vid Uppsala Universitet var det inte speciellt kontroversiellt att som kvinna bada topless i Sverige från slutet av 60-talet fram till 80-talet.
– I USA var det radikala studenter som under den här tiden gick topless eller bodde ihop som ogifta, men i Sverige var det helt okontroversiellt, säger han.
Han menar att det idag är mindre förekommande med toplessbadande.
– Sverige är ett av de få länder där kvinnor och män kan bada bastu tillsammans, säger han. Det hänger ihop med att svensk kultur är återhållsam och inte passionerad. Men det här avspända bastubadandet håller på att försvinna och där med också toplessbadandet. I den mån det finns idag är det en feministisk markering, mot den rådande ordningen.
Från 80-talet fram till i dag har det hänt något i synen på kroppen, främst kvinnokroppen, menar Bo Lewin.
– Nu har vi blivit mer lika västerlänningar i stort, säger han. Vi förstod inte hur avvikande vi tidigare var.
Han menar att det beror på ett ökat och mer lättillgängligt informationsflöde. Han tar upp internationella tv-program, med främst USA som avsändare, som en av förklaringarna till den förändrade synen på kroppen och sexualiteten.
– Då fick människor se hur andra gör och då skapades föreställningar om hur en normal värld ser ut, säger han.
Att kvinnokroppen sexualiseras på det här sättet, tror Bo Lewin beror på att vi ur ett historiskt perspektiv levt i ett mansdominerat samhälle.
– Mannen föder inte barn men om han ville veta att det var hans barn så kunde han försöka kontrollera kvinnans sexualitet, säger han.
I det västerländska samhället menar han att det har skett genom att kvinnan har avsexualiserats och reducerats till enbart moder eller att hon istället betraktas som väldigt sexualiserad.
Han menar att manskroppen inte är sexualiserad på samma sätt, detta eftersom män i vårt samhälle betraktas som normen.
Bo Lewin härleder synen på kvinnokroppen som något relativt oladdat i en svensk kontext till den medeltida arbetsfördelningen.
– Kvinnor har i Sverige haft en betydligt friare ställning än i många länder vilket beror på att vi har varit så fattiga. I de rika staterna kan man säga att de rika även ville äga kvinnan, mannen ville veta vems barnen var och det gjorde att han ville kontrollera kvinnans sexualitet.
Här i Sverige menar Bo Lewin att kvinnan och mannen behövde varandra i arbetet, att de var arbetspartners, något som för mannen var viktigare än att försöka kontrollera kvinnans sexualitet.
Att det i dag kan betraktas som stötande att amma på en offentlig plats menar han tidigare var en icke-fråga.
– Under större delen av 1900-talet hade vi i Sverige, ett från resten av Europa och världen, bitvis avvikande förhållningssätt till kropp och sexualitet. Vi var, som en följd av vår historia, mer rationella än emotionella i dessa sammanhang.