Videon är inte längre tillgänglig
Många telefoni- och bredbandsanvändare har sedan måndagen varit drabbade av kabelbrottet i Vedyxa. De som berörs är Telia, ComHem och IP-Only. Nu, efter två dygn, ska felet vara åtgärdat. Inger Gunterberg är informationschef på Skanova.
– Det var relativt omfattande skador på två olika ställen på två olika fiberkablar. Det har varit rejäla krafter i omlopp, säger hon och berättar vidare att det är rörelse i jorden som gjort att kablarna förflyttat sig under jord, från en meter till tolv meter. Därmed har den sträckts isär på flera ställen.
Orsaken till detta, förutom naturen krafter, kan vara det grustag vid vilken kabeln ligger, och där arbete pågått i form av förflyttningar av grus och sand, samt sprängningar. Detta har medfört rörelse i marken där kabeln kan ha påverkats. Grustaget tillkom dock efter det att kabeln placerades i området.
– Självklart lägger vi inte ett nät i ett sådant område där vi ser att sådana här saker kan uppstå, men i det här fallet låg ju kabeln där innan, säger Inger Gunterberg.
Området i Vedyxa är till stor del sankmark. Under tisdagseftermiddagen gjorde teknikerna en omkoppling så att ungefär 70 procent av kunder fick tillbaka telefoni och bredband – men redan under kvällen lokaliserades ytterligare fel. Den senaste och sista skarvningen som gjordes var en 200 meter lång fiberkabel.
Hur kommer det sig att det tog två dygn?
– Dels så tog det ett tag innan vi lokaliserade kabeln, eftersom den låg så djupt som tolv meter. Sedan arbetade vi en hel del med säkerheten för våra tekniker ur ett arbetsmiljöperspektiv då marken hade eroderat där vi grävde och stod. Efter att vi gjorde en skarvning hittade vi ytterligare en skada en bit därifrån så vi blev tvungna att skarva där också...vi har jobbat dag och natt, säger Gunterberg.
Kabeln ligger kvar i området men har dragits om något. Nu ska Skanova se över sträckningen på hur den kan dras på ett annat sätt.
Så ni kommer inte att upptäcka ytterligare fel nu, trots att det är lagat?
– Nej, nu har vi kontrollerat och lyst igenom hela kabeln och checkat med operatörerna att det fungerar för deras kunder.