Ett tjugotal chaufförer har samlats på depån i närheten av Uppsala centralstation. Några har just slutat för dagen, andra ska nu ut och köra i rusningstrafik, något de bävar inför.
Flera busschaufförer i Uppsala har på senare tid larmat om stress, ångest och prestationsångest kopplat till arbetet. Problemen förvärrades under hösten, men har funnits under flera år.
Matilda Sennerfeldt berättar om hur det var när hon körde linje ett tidigare i höstas
– Jag var sen hela tiden eftersom det tog längre tid än tänkt. Jag blev så irriterad på passagerare som tog tid på sig även fast jag vill vara trevlig.
– Jag har börjat blöda näsblod ofta och har blivit lättirriterad. Jag vet inte om det beror på stressen men jag tror det.
Förarna påverkas på olika sätt av stressen som uppstår av kraftiga förseningar och missnöjda passagerare utanför bussen. En del hinner inte med toabesök och får svårt att gå på toa. Vissa har fått urinvägsinfektioner eftersom de måste hålla sig när de inte hinner gå på toa.
– Många har också huvudvärk. Dessutom måste man som bussförare vara koncentrerad hela tiden. Om man kör fel kan det gå illa, säger Jafar Sarehkhani som är skyddsombud.
Efter tre och en halvtimmes körning har förarna rätt till en toalettpaus på sju minuter, men det är sällan den hinns med i dag.
– Det var en förare som tuppade av under färd förra veckan. Jag är övertygad om att det har med stress att göra, säger Dag Ottosson.
Enligt bussförarna är det hektiskt att köra på nästan alla linjer, men värst är linje ett sedan i höstas när rutten ändrades till att gå igenom Rosendal. Förarna fick något längre tid på sig att köra den nya sträckan men de tycker inte det är tillräckligt.
Många bussresenärer har nog irriterat sig över förseningar och att de inte kan ta sig dit de ska i tid.
– I går när jag körde klev en kvinna på efter att ha fått vänta i en halvtimme som var jättesur, men vi kan inte göra något åt det, säger en av förarna.
Uppsala har förändrats mycket på senare år. Staden har förtätats och hållplatserna har blivit mer frekventa. Uppsalas befolkning har även ökat.
Fler fartgrupp och att resenärer sällan har biljetterna klara när de ska på tar också mer tid. Körtiderna har inte ökat tillräckligt mycket för att matcha de ändrade förutsättningarna, enligt bussförarna.
– Egentligen är det ett kanonyrke. Det är roligt att ha kontakt med människor, men stressen tar bort arbetsglädjen, säger Dag Ottosson.
Förarnas arbetsgivare är Gamla Uppsala buss, men det är UL som gör tidtabellerna.
Stefan Adolfsson är avdelningschef på UL. Han säger att han har koll på chaufförernas situation. I nuläget håller UL på att analysera vilka åtgärder som ska tas.
– Vi är måna om att den tidtabell som vi lägger ska vara praktiskt genomförbar. Men vi kan inte ta höjd för alla situationer som uppstår. Att bara lägga till mer körtid är inte alltid det som löser problemen. Då kan det i stället skapa problem för resenärer som kan uppleva för mycket ståtid vid hållplatserna.
En del av förändringarna tror han har att göra med tillfälliga problem som vägarbeten.
– Därför vill man inte heller göra för snabba åtgärder som gör det blir för mycket körtid senare. Jag kan bara säga att det inte är en bra situation vi hamnat i.