Järnvägen mellan gruvan i Dannemora och hamnen i Hargshamn var en viktig del i gruvdriften i området fram tills att gruvan i Dannemora stängdes 1992. Men nu ska gruvan öppnas igen och då behövs en fungerande länk till hamnen. Upprustningen av järnvägen har därför fått hög prioritet hos Trafikverket. Enligt Trafikverkets regionchef Einar Schuch ställs andra krav på infrastruktur idag än vad som ställdes för tjugo år sedan.
– Vi är en del av ett globalt samhälle och den här järnvägen kommer att bli en viktig del av ett kommunikationsstråk som sträcker sig långt utanför Sverige. Det är kul att vi får återupprätta järnvägen här och det kommer att ge många nya möjligheter för lokal utveckling, säger han.
Den första etappen av upprustningen har redan påbörjats i Örbyhus där gamla slipers tas upp för att ersättas av nya. Men det riktiga arbetet kommer att sätta igång under nästa vecka då de maskiner som används för att lägga nya spår kommer på plats. Den första etappen som handlar om att rusta upp spåret kommer att kosta runt 50 miljoner kronor. Projektet har samfinansierats av Dannemora Mineral, Trafikverket och Östhammars kommun. Jacob Spangenberg (c), kommunalråd i Östhammar, är nöjd med finansieringen och samarbetet kring Dannemorabanan.
– Vi har haft ett väldigt gott samarbete med Dannemora Mineral, Trafikverket, Norrtälje kommun och Regionförbundet som representerar sju kommuner i regionen. Det känns som att vi gått i armkrok hela vägen, säger han.
Enligt Staffan Bennerdt, vd på Dannemora Mineral, kommer gruvan i Dannemora att producera 1,5 miljoner ton järnmalm varje år när den är i full drift. Om det inte fanns en järnväg att transportera malmen på skulle 140 lastbilar per dygn, året om, behöva köra mellan gruvan i Dannemora och hamnen i Hargshamn.
– Eftersom vi internationellt sett är en liten gruva måste vi konkurrera på andra sätt. Den här typen av logistik kan vara en sådan fördel som vi kan ge våra kunder. Den gör oss väldigt effektiva och minskar vår miljöpåverkan, säger Staffan Bennerdt.