Danielsson satsar vidare på butikerna

Rasslar det till i gräset då kollar man vad det är. På den basala instinkten bygger Erik Danielssons senaste projekt, displayer i butiker, som nu är börsaktuellt och lanseras i större skala.

Foto: Pär Fredin

Uppsala2014-04-15 11:03

– Jag har legat lite lågt de senaste 15 åren, säger den före detta koncernchefen vid Pharmacia och Pricergrundaren Erik Danielsson när UNT träffar honom på bolaget Motion Displays kontor i Uppsala.

Då menar han förmodligen att han inte synts så mycket utåt, för overksam har han sannerligen inte varit. Efter läkemedel och prisetiketter blev det biogas och bolaget Scandinavian Biogas grundades. Målet var att med svensk expertis bli världsledande på biogas. Som för de flesta nystartade bolag var ekonomin ansträngd de första åren, men bolaget har nu framgångar i Sverige och Sydkorea. Bolaget är nu den största leverantören av biogas i Mälardalen. Erik Danielsson är numera hedersordförande i styrelsen som nu leds av förre statsministern Göran Persson.

– Biogas är kanske ännu mer miljövänligt än el, åtminstone vid rötning av biologiskt avfall som annars skulle släppa ifrån sig klimatfarligt metan när det ruttnar. Biogas har stor potential när det gäller att ersätta fossila bränslen. Och vi har nu kommit långt i försöken att knäcka koden med rötning av cellulosa, restprodukter från skogen. Gör vi det öppnas himlens portar, säger Erik Danielsson.

Men nu lägger den snart 70-årige entreprenören, "70 är det nya 50" säger han, det mesta av sin outsinliga energi på Motion Display. Även det bolaget med inriktning på butiksvärlden, men den här gången med blinkande displayer som ska locka kunden att köpa en speciell vara.

Konceptet är en del av den växande branschen In store marketing. Det bygger på att mer än 70 procent av kundernas köpbeslut tas inne i butiken framför produkten.

– Det spenderas 70 miljarder på marknadsföring i Sverige, men bara tio procent används inne i butikerna trots att de flesta köpbeslut fattas där. Det har saknats möjlligheter till effektiv reklam. Lappar och skyltar är lätta att missa, säger Erik Danielsson.

En lösning enligt Motion Displays affärsidé är blinkande budskap som "ekologisk", "passa på", "vi rekommenderar" med mera. Blinkar det tittar man till, det sköter reptilhjärnan instinktivt. Och undersökningar har visat att kunden plockar mer från just den hylla där det blinkar även produkten också finns på hyllan nedanför.

Steget från Pricers elektroniska hylletiketter till blinkande displayer känns inte så långt.

– Fast här handlar det om att butikerna kan tjäna mer pengar. Med Pricers hylletiketter handlar det om att spara pengar. Det här bygger också på en helt annan teknik, säger Erik Danielsson som fortfarande har en liten ägarandel kvar i Pricer.

Motion Display bildades 2006 och efter att ha satsat 86 miljoner kronor på produktutveckling är det nu dags för en större kommersiell lansering. Ett avtal med Ica är i hamn och nu ska offensiven sättas in mot andra kedjor och även i andra länder som Frankrike, Storbritannien och USA. För denna lansering tar man in 20,8 miljoner kronor genom en nyemission och aktien lanseras på Aktietorget i slutet av april.

– Pengarna ska i huvudsak användas till att anställa säljare och marknadsförare, bland annat för att kunna ta hand om alla förfrågningar, säger vd Anna Engholm som även är sambo med Erik Danielsson.

Displayerna har hittills sålts till 150 Ica-butiker i mellersta och södra Sverige. I Uppsala finns displayerna i Ica Sävja, Torgkassen och Ica Kvantum i Gränby.

Motion Display

Grundades: 2006 av Erik Danielsson som är ordförande i styrelsen.

Ägare: Familjen Danielsson äger i dag drygt 50 procent, men efter den nya emissionen drygt 40 procent. Andra ägare är bland andra tidigare Phadiacheferna Magnus Lundberg och Anders Lundmark samt flera av Uppsalas Ica-handlare.

Verksamhet: Egenutvecklade rörliga displayer baserade på elektroniskt papper.

Tillverkning: Fabrik i Kina

Anställda: 15 i Uppsala, mest ingenjörer. Ska nu anställa framför allt säljare.

Aktuell: Lanseras på Aktietorget 22 april

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!