Kaos på morgonen, med mycket trafik och farliga situationer för barn som ska till skolan – det är den bild som en tredjedel av rektorerna på kommunens 16 låg- och mellanstadieskolor målar upp.
Eddaskolan är en av skolorna där det ofta råder kaos på morgonen. Rektorn Marianne von Seth beskriver hur det bildas kö ner till vändplanen vid skolan när föräldrar ska lämna sina barn.
– Det finns inget naturligt ställe att stanna på och eleverna får hoppa ut nästan i farten. Då gäller det att alla har koll på var barnen är, säger hon.
I en undersökning som försäkringsbolaget If har gjort ansåg hälften av de tillfrågade rektorerna vid grundskolor i Stockholms län att föräldrar som hämtar och lämnar sina barn är det största hotet mot barnens säkerhet. Vissa rektorer i Sigtuna kommun är inne på samma linje.
– Jag tror att vår situation skulle bli bättre om alla tar sitt ansvar som bilförare och följer skyltar och anvisningar. Många gör farliga saker som blir en risk för barnen, säger Caroline Ålund, rektor på S:t Pers skola.
På kommunen anser man att situationen är problematisk eftersom det skapas en otrygghet vid skolorna.
– Ska man vara riktigt vass kan man säga att om inte föräldrar skjutsade sina barn till skolan skulle vi inte ha några problem, säger Lars Hagman, trafikplanerare på Sigtuna kommun.
Kommunen jobbar med trafiksäkerhet vid skolorna genom det så kallade Dialogprojektet där skolpersonal, bussbolag, föräldrar, politiker, tjänstemän och ibland polis diskuterar sig fram till bättre trafiklösningar. Enligt Lars Hagman har kommunen sedan 2006 arbetat med tio skolor på detta sätt.
– Det har blivit resultat på i princip alla skolor, säger han.
Eddaskolan var nyligen med i projektet och där finns en åtgärdsplan, men Lars Hagman vill inte gå in på detaljer.
– Den måste förankras politiskt först så att vi kan få medel att arbeta med, säger han.
Sigtuna kommun ska nu följa upp skolor som har varit med i projektet.
– Har det gått tillräckligt många år har många föräldrar och aktiva som var med hunnit bytas ut. Vi måste få med de nya på tåget också, säger Lars Hagman.