Dålig miljömärkning i livsmedelsbutiker
De stora livsmedelskedjorna är dåliga på att lyfta fram och informera om miljövänliga varor. Det visar en genomgång konsumentvägledningarna i Uppsala och Östhammars kommun har genomfört 16 matbutiker.
Resultatet visar att utbudet av miljövänliga varor är betydligt större än det butikerna lyfter fram med hjälp av olika slags information.
Minimal satsning
I Uppsala hade lågprisbutiker som Lidl, Netto och Willys i stort sett ingen eller mycket lite miljöinformation. På Hemköp City fanns enstaka hyllkantsmärkning. Många Kravvaror saknade speciell skyltning.
På Ica Torgkassen och Coop Nära i Forumgallerian var märkningen relativt vanlig. Coop informerade också på kvittot om vilka varor som är miljömärkta.
Klart godkänt fick Coop-butikerna i Östhammars kommun. Märkningen uppmuntrade till köp av miljöanpassade varor.
Icas och Hemköps satsning var däremot minimal. Även butiker anslutna till Icas miljöcertifieringssystem eller Ica miljödiplom saknade miljöinformation.
- Min erfarenhet är att Ica som en gång tillhörde föregångarna på miljöområdet tappat greppet. Butikscheferna hänvisar till att kedjan är på gång med en Svanendiplomering. Låt oss hoppas att den kommer snart och att den även underlättar för konsumenterna att välja miljövänliga alternativ, säger May Strandberg, konsumentvägledare i Östhammars kommun.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!