Dålig komfort retar resenärer

Bussresenärerna med UL är missnöjda efter en sommar på svettiga bussar utan luftkonditionering. Om bussen ens har kommit vill säga. Både resenärer och chaufförer är överens om att bussarnas komfort försämrats sedan den tillfälliga upphandlingen började gälla i juni i år.

Uppsala2011-09-11 08:11

Just när upphandlingen av UL:s regiontrafik skulle avslutas förra sommaren visade det sig att hemlig information om ett anbud läckt till en av de konkurrerande anbudsgivarna. Upphandlingen fick då avbrytas. Eftersom det förra avtalet hade löpt ut tvingades UL att upphandla för en kortare period, medan den större upphandlingen görs om. Den tillfälliga upphandlingen vanns av Nobina och gäller tills juni nästa år när det nya avtalet ska träda i kraft. Detta innebär att äldre Nobinaägda bussar numera helt eller delvis trafikerar vissa sträckor som tidigare kördes av KR Trafik.

– Vi var tvungna att göra avsteg från vissa av våra krav i den tillfälliga upphandlingen. Skulle vi ställa för höga krav i ett så pass kort kontrakt skulle vi kanske inte få några anbud alls, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.

Bland annat har UL valt att inte kräva vare sig klimatanläggning eller bilbälte under denna tidsperiod, något som fått många resenärer att se rött. Av Nobinas bussar har bara 51 av 130 bussar bälten i dagsläget och 30 av bussarna saknar även klimatanläggning. Försenade, inställda eller kokheta bussar, ibland med trasiga säten och ofta utan bälten, har blivit vardagsmat för flera pendlare. Några av bussarna har inte ens biljettmaskiner.

– Det är bättre att köra buss utan biljettmaskin än att ställa in turen. Men vi har kommit ganska långt i arbetet för att komma till rätta med det här problemet, säger Sture Jonsson på UL.

Men att åka gratis är kanske det minsta bekymret för resenärerna. Enligt Jens Råsten på Nobinas pressjour har visserligen extraresurser satts in för att städa bussarna och byta ut skadade dynor. Men för den som hoppas på att slippa bälteslösa bussar utan klimatanläggningar redan i år ser det desto mörkare ut.

– Vi har inga planer på att åtgärda dessa punkter under det här året. Det skulle vara för dyrt och dessutom är det svårt att eftermontera bälten på stolarna. Så det är så här som trafiken kommer att se ut under vintern, säger Jens Råsten.

Främst är det Nobina som kritiserats av resenärerna men även KR Trafik har fått sig en känga. Förra tisdagen blev en länsbuss från just KR Trafik stående i Östervåla med vattenläckage. Den blev inte ersatt. I torsdags var det dags igen. Då var det en Nobinabuss på linje 844 mellan Östervåla och Uppsala som fick bärgas bort i närheten av hållplatsen Jumkil någon mil norr om Uppsala.

Örjan Kling jobbar som busschaufför. Han är anställd av KR Trafik och han tycker att arbetet blivit tyngre. När strulet började valde han att säga upp sig från sig heltidstjänst för att istället jobba deltid.

– Sedan det tillfälliga kontraktet började gälla i somras har standarden på både Nobinas och KR Trafiks bussar försämrats. Om klantskallarna på UL hade kunnat läsa när förra upphandlingen gjordes hade vi aldrig haft de här bekymren, säger Örjan Kling.

Vilket bussföretag som vinner kommande upphandling är ännu osäkert.
– Men om vi ska klara tidsplanen och dra igång det nya avtalet i juni nästa år måste ett beslut om vem som vinner upphandlingen komma nu i höst. I det nya avtalet kommer vi att kunna ställa mycket högre krav på bussbolagen eftersom kontraktet löper över en mycket längre period, tio år. Då kommer både klimatanläggning och bälten att vara obligatoriskt, säger Sture Jonsson.

Hur troligt är det att ni kommer att vilja samarbeta med Nobina och KR Trafik efter kritiken från resenärerna?
– Det kan vi inte väga in i upphandlingen. Vi kan inte diskvalificera någon i ett kommande kontrakt för att de i det nuvarande inte levererar, säger han.

UNT har sökt KR Trafiks vd för en kommentar utan att lyckas.

I morgon fortsätter UNT busstemat med en artikel om skolskjutsar som köpts upp av KR Trafik och Nobina. Runt om i länet har elever fått en besvärlig start på terminen när deras busschaufförer inte alltid känt till färdvägen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!