Frågan om Uppsalas kommande spårväg har stötts och blötts i många år. Till sensommaren kommer Uppsalaborna kunna se de första konturerna av vad som komma skall. Då kommer olika ledningar att flyttas på för att anpassa för spårvägen.
– Vi planerar att ta första spadtaget i början av september, säger Camilla Hanke Sönnerqvist.
Byggstarten medför vissa problem för biltrafiken. På Dag Hammarskjölds väg kommer byggnationen till exempel att pågå i ett helt år. Det rör sig om sträckan mellan korsningen Dag Hammarskjölds väg/Sjukhusvägen till rondellen i höjd med Regementsvägen där gatan ska rivas upp.
– Alla ombyggnationer medför att det blir stökigt. Men vi har planerat för att minimera trafikpåverkan, säger Camilla Hanke Sönnerqvist.
Parallellt med arbetet på Dag Hammarskjölds väg kommer det även att byggas på andra platser i staden. I Sävja inleds förberedelser för den stundande spårvägsdepån, och i Gottsunda kommer delar av Vårdsätravägen rivas upp. Kommunen skriver i ett pressmeddelande att anledningen till att bygga på flera ställen samtidigt är att "påverkan på vardagslivet ska bli så kortvarig som möjligt".
Riskerar inte det parallella byggandet att i stället öka trafikpåverkan?
– Det är absolut en risk. Men det är också därför vi väljer att göra de här parallella arbetena rätt utspritt rent geografiskt, säger Camilla Hanke Sönnerqvist.