– För att vara i januari är det ovanligt många kunder som vill ha dubbdäck, säger Marcus Sten på Cykel-Victor på Svartbäcksgatan.
I november när den första halkan kom fick Cykel-Viktor många dubbdäckskunder, men de som inte hann med då kommer nu i stället. För närvarande har man cirka sju–åtta kunder om dagen som vill byta däck. En del kunder väljer av kostnadsskäl, trots att ett dubbdäck kostar mindre än en enda tankning till bilen, att sätta på bara ett dubbat däck.
– Och då vill man ha det fram för att inte hjulet ska glida åt sidan, men vi rekommenderar att man även har dubbdäck bak för bromsförmågan, säger Marcus Sten.
Även Leffes Cykel har många kunder som nu vill byta däck.
– De flesta bytte vid den första halkan i november, men vår finske leverantör är förvånad över att vi så långt in på säsongen säljer så mycket dubbdäck, säger innehavaren Leif Ahlström, som själv så gott som dagligen cykelpendlar från hemmet i Funbo till Luthagen.
Han säger att försäljningen av dubbdäck ökar för varje år.
– Allt fler upptäcker hur bra det är. Skillnaden mot att åka på vanliga däck i vinterväglag är som mellan natt och dag.
Leffes Cykel säljer cirka 1 000 nya dubbdäck per säsong och byter däck åt betydligt fler.
Även Leif Ahlström avråder från att byta bara ett däck.
– De flesta har fotbroms på cykeln och har man sommardäck bak kan det vara svårt att stanna i en korsning. Men även på cyklar med handbroms är det säkrare med dubbdäck både fram och bak, säger han.