Då rivs din gata upp – inför spårvägsbygget

Vägarbetena är igång inför byggandet av spårvägen i Uppsala. När kommer byggarbetarna till just din gata?
 Här är tidsplanen.

Så här kan det se ut på Dag Hammarskjölds väg en höstdag om några år.

Så här kan det se ut på Dag Hammarskjölds väg en höstdag om några år.

Foto: LundbergDesign/White Arkitekter

Uppsala2025-01-11 05:00

Få har nog missat att spårvägsförberedelserna dragit igång på Dag Hammarskjölds väg under vintern. Vägen grävs just nu upp så att ledningar för bland annat el och vatten under asfalten ska kunna dras om inför att spåren börjar läggas i marken.

Till hösten är det dags för samma procedur på Bäverns gränd, mitt i city – och inte heller det går obemärkt förbi. När kommunen nyligen skickade ut planen för sträckan Uppsala Centralstation-Bäverns gränd-Munkgatan på samråd, inkom 41 yttranden.

undefined
Bäverns gränd 2029, enligt arkitektskissen.

Flera av dem kom från företagare som har sina butiker längs med sträckan. Som Sabina Swahn, som driver hjälpmedelsbutiken Vobis Livskvalitet på Bäverns gränd 14. 

– Vi är ett viktigt komplement till kommunen, sedan de slutat låna ut rullstolar och griptänger har vi märkt en enorm ökning av efterfrågan på det. Men många av våra kunder har svårt att ta sig hit och behöver bli skjutsade fram till dörren, säger hon.

undefined
Sabina Swahn driver butiken Vobis livskvalitet på Bäverns gränd.

Sabina Swahn oroar sig nu för att byggarbetet – först för ledningsflyttarna och därefter själva spåren – kommer att hindra såväl varuleveranser som kunder under många år framöver. Mest kritisk är hon mot bristen på information från kommunen.

– Jag förstår att kommunen inte kan undvika att bygga spårväg, men de måste informera oss så att vi kan anpassa oss efter det som gäller. Nu vet jag inte vad jag ska säga till kunderna.

undefined
Sabina Swahn säljer rullstolar, käppar och andra typer av hjälpmedel. Många kunder är beroende av att få skjuts ända fram till entrén. Med år av byggarbete på gatan utanför oroar sig Sabina för både kundernas tillgång till hjälpmedel och sin egen ekonomi.

Längre fram, när spårvagnarna väl börjar rulla utanför skyltfönstret, hade Sabina Swahn hoppats att det åtminstone skulle bli en hållplats utanför butiken. Men någon sådan finns inte i detaljplanen – de närmaste är planerade till Svandammen och Uppsala C.

– För många blir det en alldeles för lång sträcka att gå, konstaterar hon.

undefined
Flera av grannbutikerna har ingen aning om vad som planeras på gatan, har Sabina Swahn märkt. "Vi har inte fått veta någonting."

Mario Rivera, projektledare för spårvägen på Uppsala kommun, säger att han förstår oron. Alla yttranden ska nu gås igenom och besvaras säger han, och i samma veva kommer kommunen också att kontakta fastighetsägarna längs sträckan för att prata om hur det ska bli under byggtiden.

– Då kommer vi att kartlägga det som måste fungera under tiden vi bygger. Men det är klart att det påverkar synbarheten och tillgängligheten för de som har entréer eller företag längs spårvägssträckningen.

När får de som skrivit yttranden svar?

– I samband med att vi antar detaljplanen, vilket sker i början av 2025.

undefined
Noria Omar jobbar på restaurangen Fröjas sal på samma gata. "Det är svårt som det är för kunderna att hitta hit. Nu är vi rädda att det inte blir några kunder alls", säger hon.

Stora delar av stan blir byggarbetsplats kommande fyra år. Vad gör ni för att underlätta för boende och företagare längs med spårvägssträckan?

– Jag förstår att det är ett frustrerande svar, men det är svårt att svara specifikt vad vi kan göra under byggtiden. I samband med projekteringen av varje sträcka analyserar vi behoven och tar fram förslag på tillfälliga och permanenta åtgärder.

undefined
Mario Rivera är Uppsala kommuns projektledare för spårvägsprojektet, som är ett samarbete mellan kommunen och Region Uppsala.

Sabina Swahn och de andra på Bäverns gränd är långt ifrån ensamma om att påverkas av spårvägsbygget. Själva spårvägen ska byggas under 2027 och 2028, och där är det för tidigt att säga en tidsplan. Kommunen har däremot en preliminär plan för ledningsflyttarna under 2025, 2026 och början av 2027. 

Så här ser den ut:

1. Dag Hammarskjölds väg

Här pågår arbetet just nu. I september 2024 har man fällt och flyttat träd, och gatan har börjat grävas upp. Här kan du räkna med att både bil- och cykeltrafik leds om under vintern. Arbetet kommer att pågå i ungefär ett år, till hösten 2025.

Vad är det för ledningar som ska flyttas, undrar du? Det är allt från vatten och avlopp till fjärrvärme, fiber, el och dagvatten.

undefined
Så här har vi varit vana att se Dag Hammarskjölds väg.
undefined
I november såg gatan ut så här.
undefined
Så här kan det se ut på Dag Hammarskjölds väg en höstdag om några år.

2. Hugo Alfvéns väg och Gottsunda allé

Ledningsflyttarna planeras att starta i januari 2025.Fram till mars 2026, ungefär, kommer arbetet med att gräva upp gatorna att pågå – det kommer också behöva sprängas i området. Arbetet väntas påverka både trafik och vattenleverans till vissa hushåll.

undefined
Spårvagnar i Gottsunda centrum, enligt arkitektskissen.

3.Torgny Segerstedts allé

Gatan sträcker sig från korsningen Husargatan/Dag Hammarskjölds väg bort till Vårdsätravägen. Här pågår arbetet mellan februari och juni 2025, enligt nuvarande plan.

undefined
Torgny Segerstedts allé löper genom Rosendal. Här är hållplats Talltorget när spårvägen är färdig, enligt skissen.

4. Sjukhusvägen

Nedanför Ackis, mellan Dag Hammarskjölds väg och Munkgatan, löper Sjukhusvägen. Där startar arbetet med att gräva upp gatan och flytta ledningar i mars 2025 och pågår fram till juni 2026.

undefined
Sjukhusvägen 2029? Ja, enligt skissen.

5. Vårdsätravägen

Grävandet och trafikomledningarna startar i mars 2025. Allt planeras vara klart i juli 2026.

6. Södra Ulleråker

Det här är inte en väg, utan ett skogsparti söder om Ulleråkersväg. Men även här finns ledningar som behöver flyttas. Arbetet ska starta sommaren 2025, ett slutdatum finns inte i dagsläget.

7. Ultuna allé

Ultuna allé och en del naturmark från allén ner mot Fyrisån kommer att påverkas av förberedelserna här. Arbetet planeras pågå mellan juni 2025 och juni 2026.

8. Ulls väg

I höjd med SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt, startar den här etappen, och löper fram till Ultuna allé. Ledningsflytten startar i september 2025 och pågår i cirka ett år.

9. Munkgatan-Bäverns gränd-Uppsala C

Även under Munkgatan och Bäverns gränd samt under Uppsala centralstation behöver ledningar flyttas. Arbetet startar i oktober 2025. Slutdatum blir 16 månader senare – någon gång i februari 2027.

undefined
Munkgatan över Islandsbron. Arkitektskiss.

10. Regementsvägen-Lägerhyddsvägen

Arbetet startar i oktober 2025 och pågår till oktober 2026, på ett ungefär.

11. Väg 255-Skåneresan

På andra sidan Fyrisån, i Nåntuna, ska spårvägsdepån byggas. Både väg 255 och Skåneresan behöver sänkas så att spårvagnarna inte ska få en för brant väg ner till depån, där de ska parkeras. Under Skåneresan finns dessutom ledningar som behöver flyttas. 

Arbetet här startar i januari 2025 och planeras pågå till någon gång i mars 2027.

undefined
Så här kan spårvagnsdepån se ut i Nåntuna.
Spårvägsbygget

Spårvägen ska enligt kommunens nuvarande plan vara färdig 2029 – åtminstone den första delsträckan från Uppsala centralstation till Gottsunda och Sävja. Sträcka två, från Sävja till Bergsbrunna, byggs senare.

Själva spåren ska enligt planen byggas åren 2027 och 2028.

Innan dess behöver flera gator grävas upp. Vägarna behöver breddas, och för att kunna göra det behöver man flytta på underjordiska ledningar. Det arbetet beräknas pågå mellan 2024 och 2026.

Under nästa år är också planen att bygga den 850 långa bron över Fyrisån, mellan Ultuna och Nåntuna, samt spårvagnsdepån i Nåntuna.

Projektet är ett samarbete mellan Uppsala kommun och Region Uppsala. 

Kommunen står för den stora investeringen (4,5 miljarder) och bygger bland annat spår, hållplatser och broar. Regionen bygger spårvagnsdepån, garaget, och kommer att hyra och köra spårvagnarna när det är dags att börja rulla.

Mer information om projektet finns att läsa på hemsidan uppsala.se/sparvag. Under "Pågående och planerade arbeten" finns tidsplanen som vi utgår från i artikeln. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!