Få har nog missat att spårvägsförberedelserna dragit igång på Dag Hammarskjölds väg under vintern. Vägen grävs just nu upp så att ledningar för bland annat el och vatten under asfalten ska kunna dras om inför att spåren börjar läggas i marken.
Till hösten är det dags för samma procedur på Bäverns gränd, mitt i city – och inte heller det går obemärkt förbi. När kommunen nyligen skickade ut planen för sträckan Uppsala Centralstation-Bäverns gränd-Munkgatan på samråd, inkom 41 yttranden.
Flera av dem kom från företagare som har sina butiker längs med sträckan. Som Sabina Swahn, som driver hjälpmedelsbutiken Vobis Livskvalitet på Bäverns gränd 14.
– Vi är ett viktigt komplement till kommunen, sedan de slutat låna ut rullstolar och griptänger har vi märkt en enorm ökning av efterfrågan på det. Men många av våra kunder har svårt att ta sig hit och behöver bli skjutsade fram till dörren, säger hon.
Sabina Swahn oroar sig nu för att byggarbetet – först för ledningsflyttarna och därefter själva spåren – kommer att hindra såväl varuleveranser som kunder under många år framöver. Mest kritisk är hon mot bristen på information från kommunen.
– Jag förstår att kommunen inte kan undvika att bygga spårväg, men de måste informera oss så att vi kan anpassa oss efter det som gäller. Nu vet jag inte vad jag ska säga till kunderna.
Längre fram, när spårvagnarna väl börjar rulla utanför skyltfönstret, hade Sabina Swahn hoppats att det åtminstone skulle bli en hållplats utanför butiken. Men någon sådan finns inte i detaljplanen – de närmaste är planerade till Svandammen och Uppsala C.
– För många blir det en alldeles för lång sträcka att gå, konstaterar hon.
Mario Rivera, projektledare för spårvägen på Uppsala kommun, säger att han förstår oron. Alla yttranden ska nu gås igenom och besvaras säger han, och i samma veva kommer kommunen också att kontakta fastighetsägarna längs sträckan för att prata om hur det ska bli under byggtiden.
– Då kommer vi att kartlägga det som måste fungera under tiden vi bygger. Men det är klart att det påverkar synbarheten och tillgängligheten för de som har entréer eller företag längs spårvägssträckningen.
När får de som skrivit yttranden svar?
– I samband med att vi antar detaljplanen, vilket sker i början av 2025.
Stora delar av stan blir byggarbetsplats kommande fyra år. Vad gör ni för att underlätta för boende och företagare längs med spårvägssträckan?
– Jag förstår att det är ett frustrerande svar, men det är svårt att svara specifikt vad vi kan göra under byggtiden. I samband med projekteringen av varje sträcka analyserar vi behoven och tar fram förslag på tillfälliga och permanenta åtgärder.
Sabina Swahn och de andra på Bäverns gränd är långt ifrån ensamma om att påverkas av spårvägsbygget. Själva spårvägen ska byggas under 2027 och 2028, och där är det för tidigt att säga en tidsplan. Kommunen har däremot en preliminär plan för ledningsflyttarna under 2025, 2026 och början av 2027.
Så här ser den ut:
1. Dag Hammarskjölds väg
Här pågår arbetet just nu. I september 2024 har man fällt och flyttat träd, och gatan har börjat grävas upp. Här kan du räkna med att både bil- och cykeltrafik leds om under vintern. Arbetet kommer att pågå i ungefär ett år, till hösten 2025.
Vad är det för ledningar som ska flyttas, undrar du? Det är allt från vatten och avlopp till fjärrvärme, fiber, el och dagvatten.
2. Hugo Alfvéns väg och Gottsunda allé
Ledningsflyttarna planeras att starta i januari 2025.Fram till mars 2026, ungefär, kommer arbetet med att gräva upp gatorna att pågå – det kommer också behöva sprängas i området. Arbetet väntas påverka både trafik och vattenleverans till vissa hushåll.
3.Torgny Segerstedts allé
Gatan sträcker sig från korsningen Husargatan/Dag Hammarskjölds väg bort till Vårdsätravägen. Här pågår arbetet mellan februari och juni 2025, enligt nuvarande plan.
4. Sjukhusvägen
Nedanför Ackis, mellan Dag Hammarskjölds väg och Munkgatan, löper Sjukhusvägen. Där startar arbetet med att gräva upp gatan och flytta ledningar i mars 2025 och pågår fram till juni 2026.
5. Vårdsätravägen
Grävandet och trafikomledningarna startar i mars 2025. Allt planeras vara klart i juli 2026.
6. Södra Ulleråker
Det här är inte en väg, utan ett skogsparti söder om Ulleråkersväg. Men även här finns ledningar som behöver flyttas. Arbetet ska starta sommaren 2025, ett slutdatum finns inte i dagsläget.
7. Ultuna allé
Ultuna allé och en del naturmark från allén ner mot Fyrisån kommer att påverkas av förberedelserna här. Arbetet planeras pågå mellan juni 2025 och juni 2026.
8. Ulls väg
I höjd med SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt, startar den här etappen, och löper fram till Ultuna allé. Ledningsflytten startar i september 2025 och pågår i cirka ett år.
9. Munkgatan-Bäverns gränd-Uppsala C
Även under Munkgatan och Bäverns gränd samt under Uppsala centralstation behöver ledningar flyttas. Arbetet startar i oktober 2025. Slutdatum blir 16 månader senare – någon gång i februari 2027.
10. Regementsvägen-Lägerhyddsvägen
Arbetet startar i oktober 2025 och pågår till oktober 2026, på ett ungefär.
11. Väg 255-Skåneresan
På andra sidan Fyrisån, i Nåntuna, ska spårvägsdepån byggas. Både väg 255 och Skåneresan behöver sänkas så att spårvagnarna inte ska få en för brant väg ner till depån, där de ska parkeras. Under Skåneresan finns dessutom ledningar som behöver flyttas.
Arbetet här startar i januari 2025 och planeras pågå till någon gång i mars 2027.