Det här bötfälls Uppsalaborna för i trafiken

Totalt delades det ut närmare 4 400 trafikböter i Uppsala kommun under fjolåret. Av dessa var ungefär hälften fortkörningsböter.

Rattsurfande är en av de vanligare förseelserna i trafiken som Uppsalaborna bötfälls för. "Det är en sak vi håller koll på när vi är ute och kör", säger Conny Salestedt, trafiksamordnare vid Uppsalapolisen.

Rattsurfande är en av de vanligare förseelserna i trafiken som Uppsalaborna bötfälls för. "Det är en sak vi håller koll på när vi är ute och kör", säger Conny Salestedt, trafiksamordnare vid Uppsalapolisen.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Uppsala2023-09-09 05:00

– Vi jobbar medvetet med fartkontroller. Att få ner hastigheten räddar liv och det gör mest nytta kopplat till nollvisionen i trafiken, säger Conny Salestedt, trafiksamordnare vid Polisen i Uppsala.

undefined
Rattsurfande är en av de vanligare förseelserna i trafiken som Uppsalaborna bötfälls för. "Det är en sak vi håller koll på när vi är ute och kör", säger Conny Salestedt, trafiksamordnare vid Uppsalapolisen.

Totalt var det 2 237 personer som bötfälldes för att ha kört för fort i Uppsala kommun under 2022.  Efter fortkörningarna är det rattsurfande som flest Uppsalabor blir bötfällda för i trafiken. I fjol var det 358 personer som bötfälldes för att ha "fört fordon och samtidigt använt handhållen kommunikationsutrustning eller mobiltelefon", som förseelsen heter i Åklagarmyndighetens ordningsbotlista. Strax därefter kommer de som kört fordon eller släpvagn som varit avställt, oregistrerat eller haft körförbud av annan anledning. 300 bokfördes för detta.

Det finns dock förseelser som är vanliga men som inga bötfälls för överhuvudtaget. Det var inga gående som bötfälldes för att ha gått på fel sida om den avskiljande linjen på en separerad gång- och cykelbana, en förseelse som ger 500 kronor i böter. Det är heller ingen bilist som bötfällts för att ha stannat på cykelpassagen i väntan på en ledig lucka för att köra ut på en huvudled, vilket renderar en bot på 1 000 kronor. Endast en person bötfälldes för att "otillåtet ha färdats in på spårområde", vilket ger 1 500 kronor i böter för bilister och 500 kronor för gående.

undefined
Ingen har bötfällts för att ha stannat på cykelpassagen i väntan på att köra ut på en huvudled.

Däremot hittar man 22 som bötfällts för att de har något fel på sin registreringsskylt eller skyltbelysning, 27 som bötfällts för "onödig och störande körning", 13 personer för att de lämnat bilen med nyckeln i samt 3 personer för att ha orsakat onödigt buller med motordrivet fordon.

Hur kommer det sig att det inte är några som bötfälls för många vanliga förseelser?

– Vi prioriterar trafiksäkerheten, säger Conny Salestedt.

Är inte folk som kryper under järnvägsbommarna en viktig säkerhetsfråga?

– Förr hade vi mer riktade kontroller än vi har i dag där vi kunde kontrollera den typen av förseelser.

Det är många som bötfällts för fel på skyltar och annat som inte har med trafiksäkerhet att göra.

– Vi ska rapportera allt som går när vi är ute och kör. Men det kan också skilja i kunskap och intresse hos olika poliser. Alla poliser kan inte hela ordningsbotslistan. 

undefined
Conny Salestedt, trafiksamordnare vid Uppsalapolisen, säger att trafiksäkerheten prioriteras av polisen.

Conny Salestedt säger att vissa förseelser, som till exempel att köra i en oregistrerad bil, kan vara ett tecken på att annat inte står rätt till och att man på det sättet kan fånga in grövre brottslighet.

En förseelse som dyker upp lite då och då i statistiken är "onödig och störande körning i bostadsområde". Detta ger 1 000 kronor i böter. Ett fall från 1980-talet gick ända upp till Svea hovrätt där en 22-åring dömdes för att i normal hastighet ha kört samma sträcka fem gånger under en timme.

Enligt Conny Salestedt är det ofta utanför krogarna på helgkvällar som dessa böter delas ut.

Är det ett sätt att komma åt svarttaxiverksamhet?

– Det kan det vara. Det är svårt att rapportera någon för att ha kört svarttaxi. Men de här böterna kan man i alla fall dela ut, säger han.

Något annat som ingen bötfällts för är förbjudet mot tomgångskörning. Bekymret här är att det inte finns med i ordningsbotlistan, enligt Johan Bülow, på Åklagarmyndigheten.

– Där finns dagsböter med i straffskalan vilket gör att vi inte kan sätta upp det på en ordningsbotlista. Då minskar lagföringen kraftigt eftersom det blir en mycket mer omständlig process att skriva rapport och anmäla det till en åklagare, säger Johan Bülow.

Ordningsbot i trafiken

Åklagarmyndigheten har fastställt en ordningsbotlista med fasta bötesbelopp för vissa brott mot bland annat trafikförordningen. Det blir då en mycket enklare hantering och med hjälp av denna kan polisen lagföra överträdelserna direkt utan att fallet ska lämnas till åklagare.

Det är då bara om den som fått boten vägrar att accetera den som fallet hamnar i domstol.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!