Ringlande köer var en ovanlig syn i Uppsala i början av april. Restriktioner fick folk att börja tala om butiksdöd och flera företag gick i konkurs. Men Crazy Candy valde att öppna sin första butik i Rosendal.
Och det sägs att krisen är uppfinningarnas moder. Pandemin innebar att Crazy Candys verksamhet var väl rustad för handelbranschens nya förutsättningar.
Redan i våras började man erbjuda hemkörning av godis. Nästa steg i den coronaanpassade strategin är två helautomatiserade godisbutiker. Efter att ha scannat en QR-kod identifierar sig kunden med mobilt bank-id.
– Sen plockar man på sig godiset, väger det och betalar som vanligt för att få ett kvitto med en QR-kod för att komma ut ur butiken, säger Damoon Mortezaie, en av ägarna.
Och ni litar på kunderna?
– Många tycker att det är ett galet koncept att ha en obemannad godisbutik - det är lätt att provsmaka godiset. Men vi litar på att kunderna kommer att göra rätt för sig. Vi tror att det förtroendet uppstår när de identifierar sig, säger Damoon Mortezaie, men uppger att det kommer att finnas kameror i butiken och att en operatör bara är ett knapptryck bort för att hjälpa kunderna.
Till jul räknar företaget med att öppna de två helautomatiserade butikerna på Råbyvägen och på Kungsgatan. I och med det blir även Crazy Candy officiellt en butikskedja.