Efter en byggtid på drygt två år är Tullgarnsbron över Fyrisån klar. På lördag förmiddag invigs bron, som ligger i södra delen av Industristaden/Kungsängen. Under ceremonin blir det tal, underhållning och ett kort springlopp för de allra yngsta.
Om schemat håller ska de första motorfordonen få ta nybygget i besittning klockan 16.45. En kvart senare, klockan 17, stängs Islandsbron för biltrafik och förbudsskyltarna monteras upp.
Tanken är att bilflödet, cirka 10 000 fordon per dygn, ska slussas från Islandsbron till Tullgarnsbron, runt 600 meter söderut.
När UNT kommer till den nya bron under måndagen pågår de allra sista arbetsmomenten. Anläggningsarbetare lägger asfalt på en kort sträcka vid påfarten och sedan ska vita gatulinjer målas på. På plats finns Rafael Waters, (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden som för första gången sätter fötterna på 140 miljoners-konstruktionen.
– Det här är en jätteviktig länk som gör att vi kan flytta trafiken hit till den nya bron och bort från historiska kvarter vid Islandsbron, säger Rafael Waters.
Kritiker menar att city blir mer folktomt om bilar inte får åka över Islandsbron.
– Tvärtom tror jag att handel och folkliv kommer att gynnas. I och med att 10 000 bilar per dygn försvinner från city blir det ett mer levande och attraktivt centrum, svarar Rafael Waters.
En annan farhåga är att det blir långa köer på de gator som leder till Tullgarnsbron.
– Vid dessa gator blir köerna troligen kortare än vad de är idag vid Islandsbron. Orsaken är att kollektivtrafiken blir kvar på Islandsbron, säger Rafael Waters.
Han medger dock att det under rusningstid kan bli en del bilköer till den nya bron men tillägger att trafiksignalerna i så fall kan programmeras om.
Efter att bilförbudet införts på Islandsbron ska det göras vissa förändringar där. Bland annat ska en cykelbana anläggas på norra delen av bron, det vill säga på den del som vetter mot centrum.
En av de som räknar med att använda sig av Tullgarnsbron är Olga Svensson, som för dagen är ute och rastar sina hundar.
– Det blir kortare bit att gå när vi ska gå till Stadsträdgården, säger hon.
Hur påverkas city när man inte längre får köra bil på Islandsbron?
– För oss som cyklar är det bra att slippa bilar på Islandsbron. Att ta bilen till centrala Uppsala kommer att gå ändå, det finns ju gott om p-hus där, menar Olga Svensson.