Då kontaktar Uppsalabon Störningsjouren

Buller, hundar som skäller, personer som går med skor inomhus och studenter som firar påbörjade och avslutade terminer är de vanligaste anledningarna till att Uppsalabor kontaktar störningsjouren.

2,1 gåger per dygn rycker Uppsalahems störningsjour ut enligt deras rapport från 2014.

2,1 gåger per dygn rycker Uppsalahems störningsjour ut enligt deras rapport från 2014.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Uppsala2016-04-11 08:00

April innebär varmare väder och nerräkning till terminsavslutning. Störningsjouren All Bevakning i Uppsala som bland annat arbetar för Studentstaden märker en viss ökning i anmälningarna i början och slutet av sommaren.

– Just i studentområden så blir det lite rörigare runt terminsstart och terminsslut. Då är det ju en hel del fester som kanske stör någon, säger Micael Larsson, vd på All Bevakning Uppsala.

Förutom Studentbostaden så arbetar All Bevakning även med Vasakronan och flera HSB-föreningar. Mest klagomål kommer in efter 22-tiden, men All Bevakning åker även ut dagtid.

– Man ska ta hänsyn till sina grannar hela dygnet, inte bara på kvällstid. Vi får in samtal under dagtid också som vi åker ut på, men de allra flesta kommer efter klockan 22. Då stör sig människor som mest om det inte är tyst, säger Micael Larsson.

Enligt honom är några av de vanligaste störningsmomenten som personer ringer in om är skällande hundar, personer som går med skor på sig inomhus, fest och hög musik samt grillning på balkonger. Ljud från balkonger och uteplatser under sommarhalvåret är något som även Uppsalahem får in många klagomål. Annars handlar majoriteten av de inkommande klagomålen om buller och höga ljud.

– Vi har sett en ökning sedan 2014 av klagomål om buller och höga ljud. En anledning kan vara att fler personer bor i en och samma lägenhet. behöver man dra ut bäddsoffar och liknande varje kväll så låter det ju en hel del, säger Ulf Lidström, Boendekonsulent på Uppsalahem.

Enligt Uppsalahems statistik skrevs 2,1 störningsrapporter per dygn 2014. Det innebär att störningsjouren ryckt ut för att hindra störningar.

– Sedan har vi inkomna störningsmeddelande som vi tar via telefon eller hanterar på andra sätt också, tillägger Ulf Lidström.

För att försöka komma minska klagomål på buller så delar Uppsalahem ut möbeltassar till alla som flyttar in.

– Mycket oljud kommer från just möbler som dras över golvet. med möbeltassar så undvikas sådana oljud och buller, vilket grannarna blir glada för, säger Ulf Lidström.

Något som All Bevakning Uppsala märkt minskat är personer som ringer enbart i syftet för att hämnas på sina grannar.

– Det har inte förekommit nu på ett bra tag att någon ringer till oss och klagar på sin granne bara för att den är sur. Förut hände det dock att personer ringde för att de ville att vi skulle ge deras grannar en utskällning fast de inte störde, säger Micael Larsson, vd på All Bevakning Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!