Inte mycket har hänt med Skeppet sedan den där natten då hon fick kraftig slagsida, vilket UNT har skrivit om flertalet gånger. Nu när isen, som babords sida lutade mot, är borta ser fartyget ut att luta ännu mer. Många Uppsalabor hör av sig till UNT och undrar hur långt Skeppet ska tillåtas sjunka i Fyrisån.
LÄS MER: Därför tror man att fartyget sjönk
– Nu är det Skeppets ägare som har ansvaret för att agera. Vad jag har hört har han kontaktat ett företag som nu direkt efter påskhelgen ska påbörja arbetet med att säkra henne och pumpa ur vattnet, säger Uppsala kommuns driftchef Roger Lindström och påpekar att det är andrahandsuppgifter.
LÄS MER: Här är Skeppets brokiga historia
Hon ligger med babords reling under vattenytan. Hur är det då möjligt att länspumpa henne?
– Den frågan ligger utanför mitt expertisområde. Men jag antar att man kommer använda vajrar och vinchrar för att räta upp skrovet. Den delen av kajen kommer därför sannolikt att behöva stängas av under arbetet, säger han.
På frågan om Skeppet håller på att slå runt svarar Roger Lindström att hon ligger relativt stabilt.
– Hon har legat relativt stabilt men har rört sig lite fram och tillbaka. Hon har en slagsida på 40 grader. I hela Fyrisån finns det en djupfåra i mitten. Jag gissar att Skeppet står med kölen på bottnen där det är grundare än längre ut, säger han.
Strax efter att Skeppet lade sig på sidan var Uppsala kommuns miljöförvaltning ombord för att kontrollera att kontrollera så att inga miljöfarliga ämnen läckte ut. Fartyget var vid tiden för haveriet anslutet till det kommunala avloppsnätet.
Hur mycket miljöfarliga ämnen finns kvar ombord och som kan läcka ut?
– Enligt miljöförvaltningen finns ingen diesel eller olja ombord. Deras bedömning är därför att risken är liten.
Tidigare har Uppsala kommun uppgett att Skeppet måste stå på rätt köl senast den sista april. Håller den tidsplanen?
– Den uppgiften känner jag inte till. Det enda vi kan göra är att vänta tills nu i veckan då vi förhoppningsvis vet mer, säger han.
Men hamnar inte ansvaret på kommunen om det skulle visa sig att ägaren inte kan bärga henne?
– Ja, teoretiskt sett. Vi hyr ut en kajplats. Men kommunens förhoppning är att det kommer lösa sig. Men vi vet inte när eller hur. Förhoppningsvis vet vi mer snart, säger Roger Lindström.
UNT har sökt fartygets ägare utan resultat.