– Dödsolyckan är en anledning såklart och att vi fått en del andra felanmälningar om korsningen, säger Sampo Hinnemo, trafikplanerare på stadsbyggnadsförvaltningen på Uppsala kommun.
För att göra korsningen säkrare ska trafikljus för cyklister installeras och avståndet till motorfordon i samma färdriktning utökas.
– Vi tar bort ett körfält på S:t Olofsgatan för att få en bättre separering mellan motorfordon och cyklister. De står längre ifrån cykelbanan när de börjar svängen. Det gör tydligheten bättre och ökar säkerheten för cyklisterna.
Trots att ett körfält slopas kommer fordonsflödet i korsningen att fungera bra, enligt Sampo Hinnemo.
– Vi har gjort en studie där det framgår att kapaciteten kommer fungera även i fortsättningen.
I det tidigare körfältet kommer det istället att upprättas vad Hinnemo kallar en "möbleringzon" med cykelparkering och träd – ytterligare ett sätt att prioritera cyklister på.
Det var i november 2019 som en cyklist avled efter att ha blivit påkörd av och hamnat under en lastbil i korsningen. Lastbilsföraren dömdes till villkorlig dom och dagsböter för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.
Varför har det tagit så lång tid att komma igång med arbetet?
– Dels har man gjort en olycksanalys, dels ett utredningsarbete där man tittat på andra möjliga lösningar.
Ambitionen är att korsningen ska vara helt klar i slutet av augusti.