Cykling prioriteras inte i länet

Fem av sex kommuner i Uppsala län prioriterar inte cyklingen, uppger Cykelfrämjandet. Men kommunalrådet Stefan Hanna (C) anser att uppgifterna är felaktiga.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Uppsala2013-12-05 10:06

Knivsta kommun har en skriftlig strategi för att främja cyklingen. Det är kommunen ensam om, uppger cyklisternas riksförening Cykelfrämjandet – som presenterade en ny undersökning på torsdagen.

Uppsala, Håbo, Tierp, Östhammar och Heby står utan strategi för ökat tramphojande. Inte en enda av länets undersökta kommuner har en årlig utvärdering av cykelpolitikens effekter. Det är för dåligt, anser Cykelfrämjandet.

– Det är konstigt att det inte har förbättrats över åren. Vi har ställt de frågorna tidigare, men det har inte skett så mycket, säger Anders Drougge, ordförande i Cykelfrämjandet.

Studien har genomförts som en webbenkät där 220 kommuner i landet har svarat. Bland samtliga granskade kommuner är det tre av tio som har en plan för ökat velocipedande. Endast en av tio har en skriftlig återkommande utvärdering för hur arbetet med att förbättra cykelförutsättningarna fortgår.

Anders Drougge jämför med hur en elitidrottare sätter upp mål, och sedan följer upp hur träningen har gått för att se hur nära målet idrottaren är.

– De kommuner som har lyckas bra med cykelutvecklingen har den här typen av mätningar och mätstationer, säger han.

– Det är därför vi tycker att det görs för lite.

Men Stefan Hanna (C), bland annat ordförande i Gatu- och samhällsmiljönämnden (GSN), anser att Cykelfrämjandet har fel.

"Uppsala har både en policy antagen av kommunfullmäktige, riktlinjer antagna av Kretsstyrelsen och nästa vecka antar GSN ett omfattande handlingsprogram för cykeln som transportmedel. Under året har vi dessutom massivt investerat i cykelinfrastruktur", skriver Stefan Hanna i ett mejl till UNT.

Enligt Cykelfrämjandet har större städer – som Uppsala – mycket att vinna på att göra det smidigare för befolkningen att cykla.

– I större städer finns en ny trend där man förtätar staden och får mer folk att bo där. Då är det svårt att få plats med alla bilar, där är cykling en stor fördel, säger Anders Drougge.

– En annan aspekt är det miljlömössiga. Man minskar på luftföroreningarna, får färre partiklar i luften från dubbdäck och främjar folkhälsan. Det är viktigt, inte minst i studentstäder som Uppsala.

Nu väntar kallare tider med snöiga gator. Cyklar folk ändå?

– Oh ja. Ett exempel är att man cyklar mer på vintern i Umeå än man gör på sommaren i Stockholm, det har vi sett i undersökningar. Men det ställer krav på kommunen, som att cykelbanorna snöröjs.

Studien

Knivsta, Uppsala, Håbo, Tierp, Östhammar och Heby kommun har tillfrågats i Cykelfrämjandets webbenkät.

Har kommunen någon skriftlig strategi/handlingsplan för att cyklingens andel av transporterna i kommunen ska öka?

Knivsta: Ja

Uppsala: Nej, men blir färdig under 2013

Håbo: Nej

Tierp: Nej

Östhammar: Nej

Heby: Nej

Har er kommun något cykelbokslut eller annan skriftlig utvärdering som årligen utvärderar effekterna av kommunens cykelpolitik?

Knivsta: Nej, men blir färdig under 2013

Uppsala: Nej

Håbo: Nej

Tierp: Nej

Östhammar: Nej

Heby: Nej

Älvkarleby och Enköpings kommun har inte tillfrågats i enkäten.

Källa: Cykelfrämjandet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!