Cykla säkert genom snö och slask
Ismatta på cykelbanan, slaskhav längs trottoarkanterna och isande vind som blåser in under kläderna? Då är det dags att ta cykeln till jobbet! City vet hur.
Uppsalaborna Per Eric Rosén och Liselott Evasdotter cyklar året runt.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Ändå tvingas du slita loss cykeln ur stället och förbanna att du inte tog med de där avtagbara cykellysena i dag heller. Cykelturen hem är en kamp mot vind och rusningstrafik. Cykelbanan har inte hunnit bli plogad, om det nu ens går att ploga fem centimeter slask.
Känns situationen igen? I Uppsala görs 30 procent av alla resor på cykel och vi cyklar gärna i alla väder.
- Här sker i snitt cirka 80 000-90 000 resor på cykel varje dag, säger Sven Ekman, trafikplanerare på Uppsala kommun.
En siffra som är lägre på vintern.
- Det är klart att cyklandet går ner men många cyklar så här års också, särskilt studenterna och de som pendlar till och från Centralstationen, säger Marianne Larsson på kommunens trafiksäkerhetsråd.
En undersökning som UNT gjort visar samma sak. 81 procent av dem som svarade på vår enkät använder cykeln även på vintern. Siffran skulle kunna vara högre om vi bara tänkte lite mer och om kommunen satsade lite mer på cyklisterna.
Faktum är att en cykeltur kan vara trevlig året runt med rätt kläder, och kanske också en hjälm och en vinterutrustad cykel. Per Eric Rosén är såväl cykelentusiast som ordförande i Uppsala cykelförening. Han har varit politiskt engagerad i kommunens trafikfrågor och cyklar gärna året runt och i alla väder.
- Väghållningen varierar kraftigt på cykelbanorna, säger Per Eric Rosén.
Han cyklar gärna längre sträckor också, men nu på vintern kräver de resorna oftast lite mer planering.
- Ska jag till Stockholm tar jag nog på mig speciella cykelkläder, till exempel cykelbyxor och skor som är anpassade till pedaler.
En fördel med cykel är att den aldrig blir inplogad eller kör fast i hög snö. Men vågar man cykla när det är glashalt och den enda isfria platsen är bilvägarna, som dessutom är ovanligt smala så här års? Även den mest utrustade cyklisten har säkert varit med om att trampa fram som en jagad hare i strålkastarljuset från en irriterat tutande bilpendlare som vill hem så fort som möjligt.
Per Eric Rosén menar att cykeln är ett fordon som alla andra och att man inte bara ska tänka på cykelbanorna när det gäller säkerheten, utan också göra bilvägarna säkra för cyklister.
- Kommunens cykelbanor sandas och plogas precis som de större vägarna, även om det för en cyklist kan vara svårt att tro det. Problemet med all cykling i Uppsala, vilket blir ännu tydligare på vintern, är att trafikmiljön helt enkelt inte är anpassad för cyklar, säger han.
Mikael Eriksson på kommunens gatu- och trafikkontor tror inte att Uppsala är sämre eller bättre än andra städer.
- Men vi har många cyklister och ett annat tryck på cykelnätet. Det kan påverka hur folk ser på det, säger han.
Han berättar att Uppsalas cykelbanor just nu är normalt rustade för vintern.
- Men vi vill uppmana alla cyklister att tänka på att det är vinter i kalendern och vara försiktiga, man kan helt enkelt inte cykla som på sommaren.
Vintercykla genom att...
... synas
Senare års Uppsalavintrar har sällan snö som lyser upp landskapet. Alltså behöver du tänka extra mycket på att synas tydligt under vinterhalvåret. En reflexväst kan vara användbar, liksom att se till att reflexer och belysning på cykeln fungerar som de ska.
... använda hjälm och dubbdäck
Det kan vara klokt att investera i ett par dubbdäck. Men framför allt är det förstås viktigt att använda hjälm. Att kombinera varma öron med en hjälm upplevs som ett hinder av många, men det gäller att se lite bortom yllemössorna.
- Fundera på vad det är för typ av toppluva du använder. Ett pannband eller kanske "airbags" på örat fungerar lika bra, säger Marianne Larsson på kommunens trafiksäkerhetsråd.
Man ska definitivt inte ha en tjock stickad mössa och sätta hjälmen på toppen. En hjälm ger inget skydd om den inte sitter fast på huvudet.
... skydda cykeln
Snö, sedan tö och sedan minusgrader igen. Vintern är dessvärre inte en lång period av blanka isar och vita fluffiga täcken över landskapet.
Efter slaskväder fryser låset fast och man tvingas promenera till busshållplatsen i kylan. Undvik detta genom att smörja låset med låsolja. Ha också med tändare eller tändstickor att värma låset med.
I slaskväder är stänkskärmar ett bra hjälpmedel om du vill hålla dig ren och cykeln fungerande. Köp riktiga skärmar som följer hjulets form. Komplettera med en stänklapp - en flexibel plastlapp som sitter längst ner på skärmen. En sådan lapp hindrar mycket smuts, men kan tillfälligt vika undan om du kör på hinder i form av stenar, trottoarkanter eller kanske en isklump.
... klä dig rätt
Klädseln för vintercykling är i stort sett densamma som för skidåkare och skridskoåkare: "lökprincipen". Många tunna plagg och underst ett plagg av syntet som inte suger upp fukt. Ytterst ett plagg som är vindtätt. Varma skor och handskar är viktigt.
Ett sätt att bedöma vad du ska ta på dig kan vara att klä på dig, kliva ut och känna efter. Känner du dig direkt kall, inte bara i ansiktet, har du för lite på dig. Lägg till ett lager. Känns det svalt men inte kallt, cykla men ta det lugnt i början så du inte blir alldeles för varm alldeles för snabbt. Känner du dig varm innan du kliver på cykeln har du för mycket kläder - ta bort ett lager! Detta enligt experterna på hemsidan www.icebike.org.
Sadelöverdrag och munskydd är andra detaljer som kan göra cykelturen behagligare på vintern.
Fyra cyklister svarar: Hur gör du för att cykla säkert på vintern?
Michele Maurer:
- Jag använder ljus, hjälm och numera även dubbdäck eftersom jag ramlade på baken en gång.
Thomas Hindersson:
- Jag ser mig för efter is och undviker den.
Tina Fors:
- Jag använder en reflexväst, men glömde tyvärr hjälmen i dag.
Simon Wretblad:
- Jag använder mig av hjälm och cykel ljus när det är mörkt.
Varför använder inte brevbärarna hjälm?
Roger Söderbom, säkerhetsansvarig hos posten svarar:
- Vi erbjuder våra brevbärare möjligheten till att ha hjälm och det finns hjälmar till förfogande på alla postens kontor i staden. Trots detta så är det brevbärarens egna beslut som råder i fallet om hjälmen, vilket är förståeligt. Vi uppmanar att hjälmen ska vara på men många väljer då att inte ha använda hjälmen då sträckorna mellan husen är korta. Det blir mycket springande i trappor upp och ner vilket leder till att det blir både väldigt varmt och svettigt.
Om man inte vill ha en använd hjälm erbjuder då posten sig att köpa in nya hjälmar åt brevbärarna?
-Ja det gör vi faktiskt samtidigt som vi försöker uppmana till god säkerhet i trafiken. Men i slutändan är det ändå som så att det är upp till individen själv att bestämma om han eller hon nu vill ha en hjälm på sig.
Anna Sjödin, informationsansvarig, Bring Citymail svarar:
-För att bli Cityman på Bring Citymail krävs det först och främst att man är 18 år. Lagen om cykelhjälm gäller endast alla dem som är under 15 år. Därför kan vi inte tvinga våra Cityman att använda hjälm. Men vi uppmuntrar alla att använda hjälm. Hjälmar finns att tillgå på samtliga utdelningskontor och Bring Citymail står för kostnaden att utrusta våra brevbärare med hjälm om det så önskas.
Hur informerar ni era brevbärare om säker cykling?
-När det gäller just trafiksäkerhet på cykel har vi inga speciella utbildningar för våra brevbärare utan vi utgår ifrån att alla vi anställer klarar sig i trafiken på en cykel. Däremot introducerar man in alla brevbärare i arbetet. Där får de bland annat gå sidan om en annan erfaren brevbärare för att kunna lära sig yrket och få råd i hur man packar cykeln rätt och så vidare.
Michele Maurer:
- Jag använder ljus, hjälm och numera även dubbdäck eftersom jag ramlade på baken en gång.
Thomas Hindersson:
- Jag ser mig för efter is och undviker den.
Tina Fors:
- Jag använder en reflexväst, men glömde tyvärr hjälmen i dag.
Simon Wretblad:
- Jag använder mig av hjälm och cykel ljus när det är mörkt.
Varför använder inte brevbärarna hjälm?
Roger Söderbom, säkerhetsansvarig hos posten svarar:
- Vi erbjuder våra brevbärare möjligheten till att ha hjälm och det finns hjälmar till förfogande på alla postens kontor i staden. Trots detta så är det brevbärarens egna beslut som råder i fallet om hjälmen, vilket är förståeligt. Vi uppmanar att hjälmen ska vara på men många väljer då att inte ha använda hjälmen då sträckorna mellan husen är korta. Det blir mycket springande i trappor upp och ner vilket leder till att det blir både väldigt varmt och svettigt.
Om man inte vill ha en använd hjälm erbjuder då posten sig att köpa in nya hjälmar åt brevbärarna?
-Ja det gör vi faktiskt samtidigt som vi försöker uppmana till god säkerhet i trafiken. Men i slutändan är det ändå som så att det är upp till individen själv att bestämma om han eller hon nu vill ha en hjälm på sig.
Anna Sjödin, informationsansvarig, Bring Citymail svarar:
-För att bli Cityman på Bring Citymail krävs det först och främst att man är 18 år. Lagen om cykelhjälm gäller endast alla dem som är under 15 år. Därför kan vi inte tvinga våra Cityman att använda hjälm. Men vi uppmuntrar alla att använda hjälm. Hjälmar finns att tillgå på samtliga utdelningskontor och Bring Citymail står för kostnaden att utrusta våra brevbärare med hjälm om det så önskas.
Hur informerar ni era brevbärare om säker cykling?
-När det gäller just trafiksäkerhet på cykel har vi inga speciella utbildningar för våra brevbärare utan vi utgår ifrån att alla vi anställer klarar sig i trafiken på en cykel. Däremot introducerar man in alla brevbärare i arbetet. Där får de bland annat gå sidan om en annan erfaren brevbärare för att kunna lära sig yrket och få råd i hur man packar cykeln rätt och så vidare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!