Bygget av cykelvägen längs gamla E 4, väg 600, mellan Uppsala och Björklinge var från början tänkt att inledas hösten 2018. Byggstarten flyttades senare fram till 2019, men nu blir det ytterligare förseningar.
Trafikverket meddelar att kalkylerna pekar på en fördyring, vilket innebär att man varit tvungen att banta projektet. Resultatet är att cykelvägen enligt det förslaget blir något smalare och flyttas upp på vägbanan. Fortfarande är tanken att cykelvägen ska gå på den östra sidan av vägen från Uppsala till Lövstalöt där den byter sida. Detta har kritiserats då många målpunkter ligger öster om vägen. Byggstarten sätts till tidigast år 2021.
Sedan ska Region Uppsala, som formellt fattar beslut om bygget, bestämma om man ska skjuta till mer pengar eller acceptera den nya lösning som Trafikverket föreslår.
Nicklas Fowler, projektledare på Trafikverket, tror att hela sträckan på 16 kilometer kan byggas under en säsong, vilket innebär att den i bästa fall kan vara klar till hösten 2021.
När vägprojekt som förbifart Stockholm fördyras med flera miljarder byggs de i alla fall. Varför måste cykelvägen bantas?
– Det är ingen skillnad. I varje projekt finns en process hur man hanterar fördyringar där det vägs mot den samhällsekonomiska nyttan, säger Nicklas Fowler.
Rickard Malmström (MP) beklagar förseningen och standardsänkningen av cykelvägen.
Det är långt till Björklinge, hur många är det som cyklar dit?
– Långpendlingen med cykel ökar i takt med att arbetsplatserna blir cykelvänligare. Fler ser cykelpendling som ett träningspass. I kombination med att antalet elcyklar ökar gör det att räckvidden för cykel ökar, säger Rickard Malmström.