Folkpartiet vill tillsammans med den rödgröna oppositionen fortsätta att utreda cykelvägsdragningen från Klastorp till Ulva. Försvaret har hävdat cykelvägen kommer att ligga för nära en av landningsbanorna och att skyddsavståndet inte blir tillräckligt stort. Det senaste förslaget från Folkpartiet och de rödgröna är därför att cykelvägen dras i en hundra meter lång tunnel strax norr om Jumkilsåns utlopp i Fyrisån.
I förra veckan kallade kommunalrådet Stefan Hanna (C), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden till ett möte där flygplatsledningen vid Lufstridsskolan informerade kommunalråden och nämndledamöterna om varför man hittills sagt nej till cykelvägen.
- För den som ville lyssna stod det glasklart att flygplatsledningen inte kommer att godkänna en cykelväg längs ån. Försvaret har ett strikt skadeståndsansvar och just den aktuella start- och landningsbanan är den som används mest och den kommer att ha ännu fler flygrörelser i framtiden, säger Stefan Hanna (C).
Kommunalrådet Mohamad Hassan (FP), säger att om Folkpartiet inte yrkat på återremiss på ärendet så hade ett beslut om en dragning av cykelvägen utmed länsväg 272 varit fattat nu.
Men hur länge kan man hålla på att utreda den här frågan?
- Ja, det här är ju en av Uppsalas riktiga långbänkar och det är klart att man någonstans måste sätta ner foten. Men låt oss nu se vad försvaret säger om tunnelalternativet, och dessutom har Lantmäteriverket fått i uppdrag att utreda cykelvägsdragningen och resultatet av den måste vi också vänta in, säger Mohamad Hassan.
Nämnden fattar beslut om tunnelalternativet 21 maj.