Cykelväg kan bli nedgrävd

En tunnel längs med Fyrisån är det senaste förslaget för att blidka Försvarsmakten när det gäller cykelvägen längs med Fyrisån till Ulva kvarn.

Foto: Kattis Strömgren

Uppsala2013-05-14 08:55

Folkpartiet vill tillsammans med den rödgröna oppositionen fortsätta att utreda cykelvägsdragningen från Klastorp till Ulva. Försvaret har hävdat cykelvägen kommer att ligga för nära en av landningsbanorna och att skyddsavståndet inte blir tillräckligt stort. Det senaste förslaget från Folkpartiet och de rödgröna är därför att cykelvägen dras i en hundra meter lång tunnel strax norr om Jumkilsåns utlopp i Fyrisån.

I förra veckan kallade kommunalrådet Stefan Hanna (C), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden till ett möte där flygplatsledningen vid Lufstridsskolan informerade kommunalråden och nämndledamöterna om varför man hittills sagt nej till cykelvägen.
- För den som ville lyssna stod det glasklart att flygplatsledningen inte kommer att godkänna en cykelväg längs ån. Försvaret har ett strikt skadeståndsansvar och just den aktuella start- och landningsbanan är den som används mest och den kommer att ha ännu fler flygrörelser i framtiden, säger Stefan Hanna (C).
Kommunalrådet Mohamad Hassan (FP), säger att om Folkpartiet inte yrkat på återremiss på ärendet så hade ett beslut om en dragning av cykelvägen utmed länsväg 272 varit fattat nu.

Men hur länge kan man hålla på att utreda den här frågan?
- Ja, det här är ju en av Uppsalas riktiga långbänkar och det är klart att man någonstans måste sätta ner foten. Men låt oss nu se vad försvaret säger om tunnelalternativet, och dessutom har Lantmäteriverket fått i uppdrag att utreda cykelvägsdragningen och resultatet av den måste vi också vänta in, säger Mohamad Hassan.

Nämnden fattar beslut om tunnelalternativet 21 maj.

CYKELVÄGEN UPPSALA-ULVA

Vägtrumma senaste förslag
Förslaget är att cykelvägen läggs i en stor hundra meter lång vägtrumma som schaktas ned till ungefär en tredjedel. Schaktmassorna läggs sedan ovanpå trumman. Kostnad för den 3,8 kilometer långa cykelvägen inklusive trumma och belysning är beräknad till 17,5 miljoner kronor. Kostnaden för en ny cykelväg längs länsväg 272 från Librobäck skulle bli ungefär lika stor. Anledningen är att det då tillkommer ytterligare 1,7 kilometer cykelväg att bygga.

Detta har hänt
Planer på en cykelväg från Uppsala till Ulva kvarn längs Fyrisån har funnits sedan 1980-talet. 1994 gjordes den första utredningen. Förslagen har ändrats under resans gång med hänsyn till flygverksamheterna. Många markägare är berörda och flera av dem har satt sig emot planerna på en cykelväg. 2007 byggdes den första etappen på två kilometer från Bärbyleden till Klastorps gård. De senaste åren har kraven på cykelvägen blivit alltmer högljudda och 2012 lämnades en lista med 4 000 namnunderskrifter över till länsstyrelsen. Försvarsmakten, som har sista ordet i frågan, har hittills sagt nej till alla förslag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!