Cykelkaoset fortsätter trots ny lag
Det ligger i cyklisters mentalitet att komma så nära sitt mål som det bara är möjligt. Och den maximala tiden man vill lägga ner på att gå till sitt mål är två minuter.
Börje Ljungkvist är projektsamordnare vid Resecentrum och har goda - och nedslående - erfarenheter av cyklisters beteende. Han är den förste att medge att de nya cykelställ som placerats ut på ömse sidor om Centralstationen inte har gjort någon som helst skillnad. Området ser ut som det alltid gjort.
- Cyklisterna tycks anse att vissa parkeringar är för långt bort. Vi satte på prov en långsmal cykelparkering vid Norrtäljegatan. Den nedre halvan, närmast stationen, användes av cyklisterna medan halvan längst bort alltid var nästan tom, säger Börje Ljungkvist.
Tvåminutersmentalitet
Han provgick sträckan som skiljde, och kunde konstatera att om cyklister har mer än två minuters promenad väljer de att ställa cykeln olagligt.
- Cyklisternas mentalitet är tvåminutersavstånden.
Situationen blir inte bättre av att Uppsala kommun inte är särskilt aktiva när det gäller att tillämpa lagen och flytta undan cyklar. Det är inte ofta som Uppsala kommun gör sina uppsamlingsheat i området. I år har bara ett uppsamlingsheat gjorts. Ofta måste farligt och grovt felparkerade cyklar flyttas av den egna personalen i stället, säger Börje Ljungkvist.
Hans erfarenhet är att cykelparkeringarna vid stationen används som vinterförvaring. På vårarna, när felparkerade cyklar fraktats bort, börjar telefonsamtalen komma från cyklister som saknar sina fordon.
Svårt förstå cyklister
- Och när jag frågar dem "när parkerade du den då", får jag ofta glatt svaret: "i höstas".
UNT: Men om så många cyklar står fel, tyder inte det på att det finns för få cykelställ?
- På alla fria ytor har vi nu satt upp provisoriska cykelställ. Förutom de runt 5 000 som fanns innan Resecentrumbygget startade ställde vi upp runt 1 000 provisoriska förra hösten. Men jag håller med dig om att det inte märks alls, säger Börje Ljungkvist.
Han medger också att han ibland har svårt att begripa sig på somliga cyklisters logik.
- Det ligger i cyklisters mentalitet att komma så nära sitt mål som det bara är möjligt.
- Vid ett tillfälle såg jag en person på östra sidan som höll på att låsa fast cykeln vid skyddsräcket alldeles intill järnvägen. När jag påpekade det olämpliga sa han att eftersom det gick att ställa cykeln där, så var det de facto ett cykelställ, suckar Börje Ljungkvist.
Vraktransport
Enligt Lennart Berglund, arbetsledare vid Uppsala kommun teknik och service, finns det två kategorier cyklar som plockas undan från stans offentliga rum. Dels är det rent felparkerade cyklar, som ställts till exempel framför Stadsbiblioteket, vid Stora torget eller utanför Centralbadet.
- Den andra kategorin är cyklar som står i ställ men är övergivna av sina ägare. Det är de som kommer med när vi gör våra cykelrensningar, huvudsakligen vid Centralstationen.
Vid årets enda kommunala cykelrensning som skedde 30 maj transporterades 300 övergivna cyklar bort från cykelställen på ömse sidor stationen. Mer än hälften är "rena vrak", beskriver han. Två av cyklarna har kvitterats ut av sin ägare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!