– Det kommer att sluta med att folk inte vill ta ut sina cyklar till vintern för att skydda dem mot skador från saltet. För vår del ser vi gärna att kommunen håller cykelvägarna rena från slask i stället. De flesta använder ju dubbdäck och då är hårt packad snö och is inte ett stort problem, säger Lotten Bergman som arbetar på Cykelstället i Uppsala.
UNT har ringt runt till flera cykelhandlare i Uppsala som vittnar om cykelkedjor och drev som förstörs av rostangrepp. De är eniga om att det är saltet som är boven.
– I går hade vi en cykel inne där ekrarna börjat rosta, något vi nästan aldrig ser. Risken är att folk kommer att börja kräva ersättning av kommunen, säger Lotten Bergman.
Det värsta exemplet är en kund som köpte en helt ny cykel och tre veckor senare kom tillbaka med den, totalt sönderrostad.
– Vi bara stod och gapade och frågade vad han hade gjort. "Jag cyklar bara till och från jobbet" sa han.
På Leffes cykel har man märkt av samma problem. Personalen råder kunderna att ringa in till kommunen och påpeka vilka skador cyklarna fått av saltet. Lagningarna är ofta ganska dyra, samtidigt som kunderna är beroende av sina cyklar.
– De frågar hur de ska undvika att det händer igen. Men det räcker med att man bara cyklat på saltsopade vägar tre gånger för att man ska behöva göra rent cykeln ordentligt för att den inte ska bli skadad, säger David Ahlström.
Han råder cyklister att göra rent cykeln så gott det går och att smörja kedjan ofta. Men det är inte säkert att det hindrar rostangrepp.
– I morgon kommer en kund in vars kedja gått av för tredje gången. Det skulle inte ha hänt om den inte varit så dålig. Orsaken är saltet, säger David Ahlström.