Cykelhandlare klagar på kommunen
- Det är inte kommunens uppdrag att förse kommuninvånarna med billiga cyklar. Den salvan avlossar cykelhandlare Bengt Eriksson. Han och hans kolleger har tröttnat på "illojal konkurrens" från Uppsala kommuns cykelverkstad.
Cykelhandlare Bengt Eriksson och hans kolleger i Uppsala tycker att de är utsatta för illojal konkurrens.
Foto: Pelle Johansson
Kritiken går i första hand ut på att kommunen bedriver illojal konkurrens.
Bengt Eriksson är cykelhandlare i Uppsala, och menar att illojaliteten mot hans och kollegernas verksamhet är trefaldig.
- För det första kostar kommunens cyklar i princip inte ett öre i inköp. Cyklar som tas in är övergivna eller långtidsparkerade. För det andra dumpar man reparationskostnaderna. Det beror på att lönekostnaderna är minimala eftersom de anställda går på lönebidrag.
420 kronor i timmen
För att han själv skall kunna få det att gå runt måste han ta ut 420 kr i timmen inklusive moms.
- Då är det naturligtvis omöjligt att sälja en begagnad cykel för 500 kronor. Sådana priser kan varken jag eller någon annan konkurrera med.
Cykelhandlarna anser också att de kommunala cyklarna kan innebära en risk eftersom de säljs i befintligt skick, och utan garanti.
Men talar inte ni cykelhandlare för er sjuka moster? Arbetshandikappade behöver väl sysselsättning som alla andra?
- Vi har full förståelse för det. Men jag anser att det inte ingår i kommunens uppdrag att förse kommuninvånare och studenter med billiga cyklar. Det finns andra arbetsuppgifter som vore mer passande: gatuunderhåll, städning av kommunala parker och grönområden, fasadmålning - massor av underhållsarbeten är eftersatta i kommunen.
Full förståelse
Curt Dahlin är vd för Cykel- och sporthandlarnas riksförbund i Stockholm, och har full förståelse för cykelhandlarna.
- Problemet med illojal konkurrens finns lite här och var i landet. Personligen har jag tillskrivit ett tiotal kommuner och påtalat detta. Den första kommunen som avvecklade verksamheten var Ängelholm.
Han har också haft omfattande kontakter med Uppsala om den kommunala cykelverkstaden - den första togs redan 1998 - men inte mött någon förståelse.
Vidar Hult på uppsala kommuns gatukontor säger att det handlar om övergivna, långtidsparkerade cyklar som kommunen tagit hand om, och han tillbakavisar cykelhandlarnas kritik.
- Alternativet är att skrota upphittade cyklar. På det här sättet kommer de ju till användning igen, och ger arbetstillfällen. Våra cyklar är lagliga så när som på lysena.
Hittar sätt att stödja
De får köparen bekosta själv. De priser vi håller är satta för att cyklarna skall gå att sälja.
Erik Weiman (m), politisk sekreterare, har länge ifrågasatt om kommunen skall bedriva skattefinansierad verksamhet som konkurrerar med annan kommersiell verksamhet.
- En lösning vore att kommunen organiserar ett sätt att stödja cykelhandlarna så att de får ekonomiska möjligheter att emot arbetshandikappade. Det skulle alla vinna på.
Bakgrunden
Cykelverkstaden i Skoghall i Uppsala har funnits i tio år, och sysselsätter 3-5 arbetshandikappade personer. De anställda arbetar bland annat med att reparera cyklar. Varje år säljs ett par hundra begagnade cyklar i befintligt skick. Verksamheten drivs inte i vinstsyfte. Man annonserar inte, och butiken har öppet en dag i veckan under våren och hösten. Uppsala kommun driver dessutom tillsammans med Gottsunda församling Gottsunda Cykelverkstad som funnits i 20 år. Verkstaden drivs av en stiftelse utan vinstintresse, men måste gå runt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!