Sedan Centrala studiestödsnämndens (CSN) lokalkontor i Uppsala lades ned för något år sedan har kontakten tydligt försämrats, menar avsändarna i en skrivelse som skickades in till Centrala studiestödsnämnden i slutet av april. Till exempel måste de ibland gå via CSN:s vanliga växel och hamnar då i samma kö som alla enskilda studenter. "Denna arbetsgång är orimlig och ohållbar", skriver företrädare för Uppsala studentkår, Uppsala universitet och Försäkringskassan.
Myndigheten ska även ha uteblivit med mailsvar och inte dykt upp på möten under arbetet med ett informationshäfte. En kontaktperson till Uppsala som utlovades i samband med nedläggningen ska inte heller ha utsetts.
Christina Gellerbrant Hagberg, generaldirektör vid CSN, håller inte med om att kontaktvägarna försämrats sedan bland annat Uppsalas lokalkontor lades ner.
– CSN erbjuder information på andra sätt än tidigare, till exempel genom en mängd e-tjänster och möjligheten att logga in på Mina sidor på hemsidan. Vi är även tillgängliga och snabba på att svara. Men jag beklagar om studentkåren har en annan uppfattning och vi kommer att kontakta dem för att diskutera kritiken.
Enligt henne var CSN tydliga med vilken roll de skulle ha under arbetet med informationshäftet, vilket var att granska faktainnehållet, inte att delta vid alla möten. Uppgiften om att det inte ännu inte utsetts en regional kontaktperson stämmer inte heller, enligt Christina Gellerbrant Hagberg.
– Det finns en person som är utsedd för ärenden som rör Uppsala. Men vi måste ta reda på hur det kommer sig att studentkåren inte har nåtts av den informationen. Det har tydligen inte fungerat om kåren inte känner till det.